Tilaa Lehti!

Ratkaisuja siteerauskäytäntöihin ja säännöt toimittajien kaupalliseen yhteistyöhön: Kysyimme, miten Journalistin ohjeita pitäisi päivittää

Rami Nieminen, Aija Pirinen ja Jonna Nikumaa.
Ajankohtaiset

Julkisen sanan neuvosto aloittaa Journalistin ohjeiden päivityksen tänä vuonna. Nykyiset ohjeet ovat vuodelta 2014. Kysyimme, miten ohjeita tulisi päivittää.

Rami Nieminen
Salon Seudun Sanomien päätoimittaja

(Haastatteluhetkellä HS Turun toimitussihteeri)

”Journalistin ohjeet ovat kestäneet aikaa verrattain hyvin. Yksi asia, mikä tulee mieleen, on se, että siteerauskäytännöt ovat edelleen ongelmallisia verkkoajassa. Ohjeista lipsutaan, ja vaativaa journalistista työtä edellyttäneet jutut kannibalisoidaan nopeasti. Iso juttu maksumuurin takaa on pahimmillaan kymmenessä minuutissa kilpailijalla ilmaisena referaattina. On myös aika yleinen käytäntö, että tehdään yksi varmistuspuhelu, jonka vuoksi ei edes mainita alkuperäistä lähdettä. Toivoisin, että ala löytäisi tähän ratkaisuja.”

Aija Pirinen
Vihdin Uutisten päätoimittaja

”Moni toimittajakin on somebrändi nykyään. Varmasti olisi syytä tarkentaa Journalistin ohjeiden ammatillista asemaa koskevaa kohtaa siltä osin, miten toimittaja voi tehdä vai voiko toimittaja tehdä henkilökohtaisella tilillään kaupallista yhteistyötä. Vaikka hän ei käsittelisi mediassa samoja teemoja, vaikuttaa se silti median luotettavuuteen, jos toimittaja on omalla ajallaan jonkin brändin mainos­kasvo.

Toinen asia, jonka olen huomannut on se, että toimituksiin tulee juttuvinkkejä viestijöiltä vaikkapa siitä, että joku julkkis voisi kertoa terveysongelmistaan. Kaikkia lehtiä totta kai kiinnostavat tällaiset lukujutut, mutta taustalla saattaakin olla markkinointikampanja, jossa julkkis edustaa esimerkiksi jotakin luontaistuotevalmistajaa. En tiedä, voisiko tämän huomioida Journalistin ohjeissa, mutta ainakin toimitusten on syytä olla ilmiöstä hereillä.”

Jonna Nikumaa
Hilla Groupin Lapin alueen sisältöjohtaja

”Pidän Journalistin ohjeita lähtökohtaisesti tosi hyvinä. Näen, että niitä voisi yksinkertaistaa ja paketoida paremmin esille hyötykäyttöön tekijöille ja yleisölle. Nykyinenkin esitys on hyvä, mutta siinä on aika paljon asiaa. Journalistin ohjeet voisivat olla nykyistä näkyvämpi työkalu, jolla voisimme erottua muusta sisällöstä ja joka tukisi yleisön luottamusta mediaan. Kaipaan sellaista työssäni, sillä varsinkin pienet toimitukset joutuvat tekemään töitä sen eteen, että ovat uskottavia.”

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.