Tilaa Uutiskirje!

Rantapallo kasvoi verkossa

Verkossa toimii kannattavia yrityksiä, jotka elävät journalismista. Lisää tulee Suomeenkin, uskoo tutkija.

Päätoimittaja Riikka Krenn ja toimitusjohtaja Jani Uljas pyörittävät matkailusivusto Rantapallo.fi:tä. ”Matkailu on tässä työssä kärsinyt inflaation, ulkomaanmatka on minulle vähän sama kuin joku toinen menisi Tampereelle”, Krenn sanoo. Kuva: Johanna Kannasmaa
Ajankohtaiset
 width=

Päätoimittaja Riikka Krenn ja toimitusjohtaja Jani Uljas pyörittävät matkailusivusto Rantapallo.fi:tä. ”Matkailu on tässä työssä kärsinyt inflaation, ulkomaanmatka on minulle vähän sama kuin joku toinen menisi Tampereelle”, Krenn sanoo. Kuva: Johanna Kannasmaa

Jani Uljas huomasi yli viisi vuotta sitten, ettei missään ollut kootusti suomenkielistä matkailijan hyötytietoa: linkkejä, osoitteita, juttuja matkakohteista…

Hän päätti perustaa mainosrahoitteisen matkailusivuston Rantapallo.fi:n, joka kokoaisi matkailujuttuja sekä äkkilähtötarjouksia.

Aluksi firma osti jutut matkailevilta free-toimittajilta. Nyt sivustolla on neljä työntekijää, yli 100 000 viikkokävijää ja 590 000 euron liikevaihto. Valtaosan jutuista tekee oma toimitus.

Noin puolet tuloista tulee sivuston matka-, lento- ja hotellihauista, joiden kautta syntyneistä ostoksista Rantapallo saa provision. Loput rahat tulevat mainonnasta.

– Kasvunvaraa on vielä, raja ei missään nimessä ole tullut vastaan, Jani Uljas arvioi.

Päätoimittaja Riikka Krenn tekee vuodessa noin 20 matkaa. Vaikka monen niistä kustantaa matkatoimisto, Krennin mukaan sivuston riippumattomuus ei kärsi.

– Rantapallo ei ole riippuvainen yhdestäkään matkatoimistosta. Jos jotain huomautettavaa on, siitä kirjoitetaan, Krenn vakuuttaa.

 

Lisää toimittajayrittäjiä verkkoon

Rantapallon kaltaiset journalismiin perustuvat verkkoyritykset saattavat yleistyä Suomessakin, uskoo tutkija Esa Sirkkunen Tampereen yliopistosta.

Hän veti hiljattain päättynyttä kansainvälistä tutkimushanketta, joka kartoitti kannattavien, verkossa toimivien media-startupien liiketoimintamalleja yhdeksässä maassa. Rahasampoja ei löytynyt, pienin askelin rakennettua vakaata bisnestä kylläkin.

– Maailma voi kääntyä niin, että toimittajista tulee entistä useammin yrittäjiä. TV-puolella on pitkään ollut itsenäisiä tuotantoyhtiöitä, jotka tekevät sisältöä, vastaava kehitys on mahdollinen lehdistössäkin, Sirkkunen arvioi.

Lue lisää verkon journalistiyrittäjistä Suomen Lehdistöstä 12/2012.

 

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast