Tilaa Uutiskirje!

”Rajat tulevat nyt tiukentumaan ja se on hyvä”: Kysyimme alan alkoholikäytännöistä

"Minua on askarruttanut jo pitkään, kuinka perusteltua alkoholin tarjoaminen erilaisissa sidosryhmätilaisuuksissa on. Mutta tässä tulee moralistinen olo, jos sanoo tämänkään verran”, pohtii Päätoimittajayhdistyksen varapuheenjohtaja Jouni Kemppainen.

Alma Median henkilöstöpäällikkö Virpi Juvonen, Päätoimittajayhdistyksen Jouni Kemppainen ja Mediatalo Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi pohtivat, missä menevät sopivan alkoholinkäytön rajat.
Ajankohtaiset


Sekä Aamulehden että Helsingin Sanomien päätoimittajat ovat eronneet lyhyen ajan sisällä tehtävistään päihtyneenä tehtyjen virheiden vuoksi. Se herättää kysymyksiä alan suhteesta alkoholiin. Kysyimme, miten alkoholin käytöstä ohjeistetaan ja miten alan alkoholikulttuuri nyt muuttuu.

Virpi Juvonen
Alma Median henkilöstöjohtaja

”Edellytämme almalaisilta vastuullista, luottamusta herättävää ja roolin mukaista käyttäytymistä. Siihen ei kuulu alkoholin suurkuluttaminen tai päihtyneenä esiintyminen missään yhteyksissä, kun ollaan yrityksen nimissä paikalla. Jokainen meillä suorittaa verkkovalmennuksen, jossa käydään keskeiset vastuullisuusteemat. Kymmenen vuoden takaiseen verrattuna reagoimme nopeammin, jos henkilöstön jäsenellä on ongelmaa alkoholin kanssa. Jonkin verran näitä tapauksia tulee, mutta jos ei tulisi lainkaan, olisi syytä epäillä, ettei prosessi toimi.”

Jouni Kemppainen
Päätoimittajayhdistyksen 1. varapuheenjohtaja

”On päivänselvää, että myös journalistien, ja nyt en tarkoita vain päätoimittajia, on syytä vielä aiempaakin tarkemmin kiinnittää huomiota siihen, millä tavalla eri tilaisuuksissa alkoholia nautitaan. Kohtuuden raja voi olla vaikea määritellä, mutta se on osattava löytää. Uskoisin, että sopivaisuuden rajat tulevat nyt tiukentumaan ja se on hyvä. Minua on askarruttanut jo pitkään, kuinka perusteltua alkoholin tarjoaminen erilaisissa sidosryhmätilaisuuksissa on. Mutta tässä tulee moralistinen olo, jos sanoo tämänkään verran.”

Vesa-Pekka Kangaskorpi
Mediatalo Keskisuomalaisen toimitusjohtaja

”Yhtiössämmekin tulkinnat ovat pikkuhiljaa tiukentuneet. Ei nipoteta, jotta ihmiset voivat olla rennosti, mutta omat rajansa pitää tietää. Toimituksellisissa tai muissa työtehtävissä ollessa suosittelen käytäntönä suunnilleen nollalinjaa eli pitää olla autolla-ajokunnossa. Jos on vieraana jossain, liikkumatilaa on enemmän, mutta pitää olla tolkullinen ja fiksu. Mediabisneksessä oleminen tuo lisää velvoitetta toimintaan, koska tehtävänä on olla muillekin vallan vahtikoirana.”

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast