Tilaa Uutiskirje!

Rahaa Googlelta vai ei? – Mieluummin korvauksia kustantajille kuin tukea kehityshankkeisiin

Näkökulmat

Kirjoittaja on Suomen Lehdistön vs. päätoimittaja.|Kirjoittaja on Suomen Lehdistön vs. päätoimittaja.

Suomen Lehdistön numerossa 6/18 on uutinen, joka kertoo Googlen myöntäneen suomalaisille mediayrityksille 2,5 miljoonaa euroa kehitysrahaa parin vuoden aikana. Googlen DNI Fund (Digital News Innovation Fund) on tukenut 16:ta suomalaista hanketta ja yhtä eurooppalaista yhteishanketta, jossa STT on mukana.

Googlen strategisten suhteiden johtaja Eero Korhonen kertoi Suomen Lehdistön haastattelussa viime vuonna, että yhtiö satsaa median kehittämiseen, jotta Euroopassa säilyisi laaja kirjo luotettavia medioita. Googlen verkkohaku on parhaimmillaan, jos sen avulla löytyy useita relevantteja lähteitä, joista valita.

Googlenkin tarvitseman journalismin tuottamista tukisi kuitenkin parhaiten se, että lehtien sisältöjä kaupallisesti hyödyntävät teknologiajätit maksaisivat asianmukaisen korvauksen kustantajille. Euroopan komission esittämä lehtijulkaisujen suoja on tulossa tähän avuksi, nyt kun Euroopan parlamenttikin asettui selvällä enemmistöllä sen kannalle.

”Moniin oikeudenkäynteihinkin joutuneelle Googlelle innovaatiorahasto on positiivista pr:ää.”

Yleisesti Google nähdään jos ei uhkana niin vähintään perinteisen median kilpailijana.

Google ja toinen teknologiajätti Facebook pystyvät vaikuttamaan merkittävästi siihen, miten paljon näkyvyyttä mediasisällöt saavat hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa. Samalla ne keräävät suurimman osan digitaalisista mainostuloista eivätkä useissa maissa maksa veroja kansallisten yritysten tavoin.

Moniin oikeudenkäynteihinkin joutuneelle Googlelle innovaatiorahasto on positiivista pr:ää.

Harvalta median edustajalta on kuitenkaan kuultu niin suoria linjauksia kuin norjalaisen Schibstedin yhteiskuntasuhdejohtajalta Karin Petterssonilta. Pettersson sanoi Nieman Journalism Labin haastattelussa, että Schibsted ei jatkossa ota ydintoimintojensa kehittämiseen rahaa Googlelta tai Facebookilta.

Hänen mukaansa mediayrityksen ääneen lausuttujen näkemysten ja käytännön toimien pitää olla linjassa keskenään: ”Yritys ei voi toisaalta väittää, että Facebook tuhoaa demokratian, ja toisaalta tehdä läheistä yhteistyötä sen kanssa ja olla riippuvainen sen tuomasta liikenteestä ja jakelusta.”

Tällaisen periaatteen ylläpitäminen voi olla haastavaa monelle taloudellisten paineiden kanssa painivalle mediatalolle.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast