Tilaa Uutiskirje!

Pysyykö Posti mukana kisassa?

Näkökulmat

Kirjoittaja on paikallislehti Keski-Hämeen vastaava päätoimittaja ja lehteä julkaisevan Hämeen Paikallismedia Oy:n toimitusjohtaja.

Useiden haja-asutusalueiden paikallislehdille ainoa mahdollinen jakelukumppani on ollut Suomen Posti. Yleensä lehdet pitää saada painotalosta yön yli kuljetuksilla jakelun lähtöpaikkoihin ydinlevikkialueelle ja viimeistään parin vuorokauden aikana kaikkialle muualle Suomeen. Tämän Posti pystyi vielä muutama vuosi sitten toteuttamaan erittäin pienellä virhemarginaalilla, mutta ei näköjään enää.

Olemme paikallislehti Keski-Hämeessä saaneet karvaasti tuntea, miten jakelu ei enää pelaakaan. Keski-Häme ilmestyy Hauhon, Lammin, Tuuloksen ja Hämeenkosken pitäjien alueella kerran viikossa torstaisin. Sikäli jos ilmestyy. Kesän aikana monen pitäjän alueella Keski-Häme on jaettu vasta perjantaina tai jopa maanantaina. Syy lienee jakelureittien uudelleen organisoinnissa ja kaukokuljetusten muutoksissa.

”Olemme paikallislehti Keski-Hämeessä saaneet karvaasti tuntea, miten jakelu ei enää pelaakaan.”

Postin asiakaspalvelu otti kiltisti vastaan reklamaatiot ja pahoitteli, mutta mitään muutoksia ei tapahtunut. Näin jatkui yli kahden kuukauden ajan. Tilaajapalautteen perusteella olemme arvioineet, että kesän aikana yhteensä tuhansia lehtiä jaettiin päivän tai kaksi myöhässä.

Valitettavasti Posti ei juuri kertonut, mille alueelle lehti jäi jakamatta. Tieto tuli Postilta joskus viikkoja myöhemmin, jos silloinkaan. Kävi ilmi, että aiemmin Postin yhteyshenkilönämme toiminut oli aloittanut organisaatiossa uusissa tehtävissä eikä meille ollut nimetty uutta henkilöä, johon ongelmatilanteissa olisimme yhteydessä.

Olemme nykyään ilmeisesti niin vaatimattomaksi luokiteltu asiakas, että emme sellaista tarvitse. Kommunikoimme siis kasvottoman asiakaspalvelun kanssa sähköpostitse, verkkolomakkeen välityksellä, puhelimitse tai joskus jopa chatissa. Sähköpostiviesteistä edes jää jokin dokumentti itselle, verkkolomakkeiden täytöstä ja chatista ei mitään.

En voi ymmärtää, että mikään yritys voi jättää asiakkaansa ilmoittamat ongelmat näin huomioimatta. Yksityisellä yrityksellä ei ole sellaiseen varaa. Olen oppinut, että ongelmat on aina otettava heti työn alle ja ratkaistava, jos aikoo asiakkaan pitää. Tiedän, että Postilla on ankara sopeuttamisprosessi jaettavan materiaalin vähentyessä. Asiakkaasta huolehtimatta jättäminen ei varmasti vähennä sopeuttamistarvetta, vaan sitä on tällä menolla tulossa lisää meidänkin taholta.

Vasta sitten kun saimme tietoomme lehtijakeluista vastaavan johtajan tiedot, ongelmaamme alettiin elokuun puolivälin jälkeen paneutua. Parannuksia on tullut. Saamme jopa viestejä, joissa kerrotaan, mitä on jäänyt jakamatta, mutta riittävän hyvin jakelu ei toimi vieläkään. Postin tavoite ja asiakaslupaus on saada vähintään 90 prosenttia päivän postista jaettua kello 16:een mennessä, mutta kyllä täällä päin jaetaan postia ainakin toistaiseksi paljon vielä iltamyöhälläkin.

Uutisissa kerrottiin, että isojen mediatalojen omistama jakeluyhtiö kasvattaa jatkuvasti osuuttaan lehtien, kirjeiden ja pienpakettien osoitteellisessa jakelussa. On erinomaista, että jakelutoimialalle on saatu todellista ja yhä kattavampaa kilpailua. Tervetuloa tarjoamaan ratkaisuanne meillekin.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast