Tilaa Uutiskirje!

Posti lopettaa kaupunkilehtien ja suoramainonnan jakelun: Reaktiot uutismediassa vaihtelevat ”kauhukuvasta” ”erittäin positiiviseen uutiseen” 

Ratkaisu voi johtaa pahimmillaan lehtien lopettamisiin mutta toisaalla auttaa isojakin kaupunkilehtiä pysymään pystyssä. 

Kemijärvellä, Sallassa, Savukoskella ja Pelkosenniemellä ilmestyvän Koti-Lapin päätoimittaja Esa Keskinen arvioi, että Postin päätöksen myötä lehden on järjestettävä oma telinejakelu tai muututtava tilattavaksi printtilehdeksi. Kuva: Niko Hildén
Ajankohtaiset

Postin suunnitelma lopettaa osoitteettomat mainosjakelut sekä ilmaislehtien jakelu ensi vuoden alussa aiheuttaa ongelmia joillekin kaupunkilehdille. Toisaalta samaan aikaan tapahtuva mainostuote Postisen lopettaminen voi parantaa kaupunkilehtien markkinatilannetta, jos ne saavat Postilta siirtyvää mainontaa itselleen.

Posti perustelee ratkaisuaan sillä, että kotitalouksiin jaettavien mainosten ja ilmaislehtien määrät ovat pienentyneet, mainoskiellot erityisesti kaupunkialueilla yleistyneet ja mainonta siirtynyt kiihtyvällä tahdilla digitaalisiin kanaviin.

Pahimmillaan ilmaisjakelun lopettaminen voi tarkoittaa lehtikuolemia sellaisilla alueilla, joissa Postin kanssa kilpailevia jakeluyhtiötä ei ole.

Postin sanomalehtipalveluista vastaavan johtajan Kimmo Kaurasen mukaan Posti voi tarjota kaupunkilehdille siirtymistä osoitteelliseen sanomalehden päiväjakeluun tai varhaisjakeluun, mutta vain sillä edellytyksellä, että lehti muuttuu tilattavaksi.

”Olen kolme vuotta ollut tässä pestissä ja koko ajan on tällaistakin kauhukuvaa pitänyt miettiä.” 

Yksi uhan alla olevista kaupunkilehdistä on Kemijärvellä ilmestyvä Hilla Groupin Koti-Lappi, joka ilmestyy kerran viikossa reilun 10 000 kappaleen painoksena. 

– Miten tämän muotoilisi. Olen kolme vuotta ollut tässä pestissä ja koko ajan on tällaistakin kauhukuvaa pitänyt miettiä. Silti Postin päätökset tulevat yleensä pyytämättä ja yllätyksenä, sanoo päätoimittaja Esa Keskinen

Jos Postin suunnitelmat menevät läpi, Keskinen pohtii Koti-Lapilla olevan kaksi mahdollisuutta jatkaa toimintaansa: perustaa oma telinejakeluverkosto tai muuttua kokonaan tilattavaksi printtilehdeksi. Molemmat vaihtoehdot ovat pienelle julkaisulle hankalia ja riskialttiita. 

Koti-Lapilla on jo nyt tuhatkunta printtilehden tilaajaa muualla kuin perusjakelualueellaan ja lehden verkkosisällöt sekä näköislehti ovat maksullisia. 

Keskinen ei sinällään ole yllättynyt, että Posti pitää kiinni strategiastaan vähentää printtijakelua. 

– Mutta siinä samalla menee paikallista mediaa pesuveden mukana, hän harmittelee. 

– Kun ajattelee seudun ikärakennetta, kyllä se printti on aika pirun vahva kanava, vaikka verkkosivujemme kävijämäärät osoittavat, että digiloikkaakin on jossain määrin otettu.

Hilla Groupin liiketoimintajohtaja Mikko Kallio kommentoi maanantaina, että konsernissa ei ole ehditty tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen. Konsernin muihin lehtiin kuin Koti-Lappiin Postin suunnitelmilla ei ole vaikutusta, sillä yhtiöllä on Keskipohjanmaalla ja Kainuussa paljon omaakin jakelua. Peittojakelut taas ovat muutenkin vähentyneet viime vuosina. 

Turun seudulla monen kunnan alueella ilmestyvän Turun Seutusanomien toimitusjohtaja Kristiina Engström pitää Postin aikeita ”musertavina” ja pelkää niiden tarkoittavan useiden suomalaisten lehtien loppumista. Seutusanomien jakelualueella Varsinais-Suomessa yhtiöllä ei käytännössä ole muita vaihtoehtoja jakelulle kuin Posti. 

Engströmin mukaan Turun Seutusanomissa tiedottavat muun muassa alueen kaupungit, kunnat, seurakunnat ja hyvinvointialue. Hän pohtii, miten demokratialle käy, jos esimerkiksi ensi kevään kuntavaaleissa ei ole vaalimainontaan ja mielipidekirjoitteluun käytössä laajasti jaettavaa kaupunkilehteä. 

– Olemme monelle ainoa lehti, joka luukusta kolahtaa, ja kerromme laajasti paikallisista tapahtumista ja ilmiöistä. Monelle lukijalle siis todella tärkeä media.

”Oleellinen juttu on, että Postin fokuksen pitää olla perustehtävässä eli rakentaa uskottava ja laadukas jakeluketju, joka on tilattaville lehdille kohtuuhintainen.”

Postin suunnitelmilla on alalle myös positiivisia vaikutuksia. Posti aikoo ensi vuoden alussa lopettaa myös keskiviikkoisin jakamansa mainostuote Postisen. Postisen välissä on jaettu runsaasti suoramainontaa, jota oletettavasti siirtyy muiden jakeluyhtiöiden jaettavaksi. Lisäksi Posti on myynyt itse mainontaa Postisen kääreeseen, mitä on pidetty media-alalla periaatteellisena ongelmana.  

Tilanne voi piristää myös lehtien mediamainontaa. 

Esimerkiksi Mediatalo Keskisuomalainen omistaa jakeluyhtiö Suomen Suoramainonnan, jolla on jakeluliiketoimintaa ympäri Suomea ja joka jakaa myös konsernin kaupunkilehtiä. Konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan Postin päätös tervehdyttää ja selkeyttää markkinaa.

– Tämä on meille erittäin positiivinen uutinen, hän kommentoi. 

Kangaskorven mukaan Postin toiminta mainosjakelussa on tähän saakka ajanut kaupalliset jakeluyhtiöt ja osittain myös niiden jakamat kaupunkilehdet hankalaan tilanteeseen. 

– Oleellinen juttu on, että Postin fokuksen pitää olla perustehtävässä eli rakentaa uskottava ja laadukas jakeluketju, joka on tilattaville lehdille kohtuuhintainen.

Hänen mukaansa päätös on ikävä asia yksittäisten Postin työntekijöiden kannalta, mutta se auttaa todennäköisesti kaupallista mediaa turvaamaan työpaikkoja ja isojenkin kaupunkilehtien olemassaoloa ja elinvoimaa. 

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast