Tilaa Uutiskirje!

Pop up -uutisia – Koronavirus synnyttää väliaikaisjulkaisuja kaikkialle

Ajankohtaiseen uutiseen reagoiva julkaisu pitää saada pyörimään nopeasti, joten kannattaa hyödyntää valmiita palveluita.

Näkökulmat

Kirjoittaja on helsinkiläinen vapaa toimittaja, podcastaaja ja nörtti. Kuva: Outi Pyhäranta

Koronaviruspandemian tapainen tapahtuma saa uutiskoneen operoimaan täydellä teholla. Siinä missä aiemmin olisi ehkä julkaistu iltapäivällä erikoispainos, nyt pannaan pihalle podcasteja ja uutiskirjeitä.

Niitä alkoi putkahdella esiin helmikuussa. Silloin esimerkiksi uutiskanava CNN aloitti Coronavirus: Fact vs Fiction -podcastin, jonka uudet jaksot ilmestyvät joka arkipäivä. Jaksot ovat lyhyitä, kymmenen minuutin molemmin puolin, ja niissä on pääsääntöisesti yksi rajattu näkökulma aiheeseen.

CNN:n podcast on hyvä esimerkki ilmiöstä, jota voisi kutsua vaikkapa pop up- tai väliaikaisjulkaisuiksi. Jälkimmäinen kertoo havainnollisesti, mistä on kyse.

Toimituksessa on huomattu, että käsillä on aihe, josta riittää kerrottavaa pidemmäksi aikaa kuin päiväksi tai pariksi. Pelkkä asiasanan lisääminen julkaisujärjestelmään ei siis ihan riitä, mutta olisi ehkä liioittelua perustaa lehteen kokonaan uusi osio. Toisaalta aiheeseen on reagoitava nopeasti, eli ei voi jäädä odottamaan aikakauslehtimäisiä koostejulkaisuja.

Podcastit ja uutiskirjeet ovat siitä käteviä muotoja, että niiden julkaisemiseen on olemassa valmiita työkaluja. Lisäksi molemmat ovat tilausmedioita, eli uusimmat jutut päätyvät automaattisesti lukijoille ja kuulijoille, kunhan he ovat kerran painaneet tilaa-nappia.

Varmasti yleisö myös ymmärtää, että kyseessä on nopeasti luotu tuote, jonka ei tarvitse olla kaikilta yksityiskohdiltaan loppuun asti viilattu. Tärkeintä on ajankohtaisuus.

Väliaikaisjulkaisuja on toki tehty ennenkin. New York Timesin huippusuosittua The Daily -uutispodcastia edelsi ohjelma nimeltä The Run-up, jossa seurattiin vuoden 2016 Yhdysvaltain presidentinvaaleja.

Se oli projektiluontoinen kokeilu, joka päättyi suunnitellusti vaaleihin ja vähemmän suunnitellusti Donald Trumpin voittoon. Myös Brexitiin johtaneiden brittivaalien ympärille syntyi samantapaisia uusia julkaisuja.

Koronavirus taitaa kuitenkin olla ensimmäinen uutistapahtuma, joka synnyttää väliaikaisjulkaisuja kaikkialle. Tätä kirjoittaessa Suomessa Ylellä on uutiskirje ja Helsingin Sanomilla HS Päivä -podcast, jotka molemmat keskittyvät vain ja ainoastaan koronavirusaiheeseen.

New York Timesissä tajuttiin, että tällaisessa tapauksessa uutiskirjeen sisällön ei tarvitse olla pelkästään uutismaista. Tuoreimpien aiheiden lisäksi jokaisessa kirjeessä on mukana viruksen leviämisestä ja sen hidastamisesta kertova hyötytieto-osio, jota päivitetään tarvittaessa. Washington Post puolestaan otti olemassa olevan terveysaiheisen uutiskirjeensä ja asetti sen painopisteeksi toistaiseksi koronavirusuutisoinnin.

Lukijoiden tiedonjanoon vastataan myös uutismedioiden ulkopuolella. Maksullisia uutiskirjeitä tarjoavan Substack-palvelun kirjoittajat keksivät aivan omia lähestymistapojaan. Cooking in Quarantine -uutiskirjeessä haastatellaan kokkeja siitä, millaista ruokaa he tekevät ollessaan eristyksissä.

Myös pop up -podcasteja riittää. BBC:n ulkomaantoimitus on alkanut julkaista päivittäistä Coronavirus Global Update -sarjaa, jonka jaksot ovat napakan viisiminuuttisia.

Brittilehti The Guardianilla oli ennestään viikoittainen Science Weekly -tiedepodcast. Sitä hyödynnettiin ikään kuin laukaisualustana, eli viikoittaisten jaksojen lisäksi alettiin julkaista ylimääräisiä, koronavirusaiheisia jaksoja.

Näin saatiin hyödynnettyä olemassa oleva kuulijakunta, eikä sitä tarvinnut alkaa rakentaa tyhjästä. Digidayn mukaan Science Weeklyn ensimmäinen virusjakso kasvoi nopeasti erääksi podcastin kuunnelluimmista jaksoista koskaan.

Valmiit kanavat pop up -käyttöön

1. Pop up -julkaisut pitää saada pyörimään nopeasti, joten hyödyntäkää valmiita palveluita niiden julkaisemisessa.
2. Yksinkertaiset juttumuodot toimivat tällaisessa ympäristössä mainiosti – featuret kannattaa julkaista muualla.
3. Miettikää, milloin julkaisu on täyttänyt tehtävänsä ja voidaan lopettaa.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta