Alma Media antoi positiivisen tulosvaroituksen syyskuussa, Sanoma heinäkuussa.
Myös mediamyynti näyttäisi kohenevan: Mainostajien Liiton kyselyn mukaan sen jäsenistä 43 prosenttia kasvattaa markkinointipanostuksiaan ensi vuonna.
Näyttääkö nyt paremmalta?
– Jos katsoo pitkää aikaväliä, mainosmarkkinoiden miinus on trendinomaisesti pienenemään päin. Yrityksissä on tällä hetkellä pieni positiivinen vire, Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell kommentoi.
Alkuvuosi on ollut mediataloille odotuksia parempi. Etenkin Alman toinen neljännes oli todella hyvä.
Sanomalehtimedian mainonnassa on Jungellin mukaan kaksi myönteistä veturia: päivittäistavarakaupan ja moottoriajoneuvojen kasvava mainonta sekä urheilukauppa XXL:n ja kodintekniikkaliike Powerin kaltaiset uudet pelurit.
– Ne näkevät, että markkinointi on olennainen osa liiketoimintaa, ja mainostavat voimalla. Siihen naapureidenkin pitää reagoida.
Jungell puhuu paluumuuttajista: digiin vahvasti mainontaa siirtäneet asiakkaat tulevat vaiheittain takaisin.
Mediaa seuraava analyytikko Kimmo Stenvall OP-ryhmästä odottaa ensi vuodelle hienoista talouskasvua, mikä heijastunee mainontaan. Tuotot eivät kuitenkaan jakaudu tasaisesti muun muassa alueiden erilaisen elinkeinorakenteen vuoksi.
– Iso osa mainostuottojen kasvusta menee digitaaliseen mainontaan, joten osa kasvusta valuu kansainvälisille nimille, Stenvall huomauttaa.
Stenvallin mukaan osakekurssi heijastelee lähivuosien tuloskehitystä. Alman osake on noussut lähes 80 prosenttia, ja Sanoma on yli kaksinkertaistanut markkina-arvonsa viime vuoden lopun tasolta.
– Alkuvuosi on ollut mediataloille odotuksia parempi. Etenkin Alman toinen neljännes oli todella hyvä.
Alman tulosta kohensivat Talentumin osto ja digiliiketoiminnan yksikön Alma Marketsin kasvu. Myös Sanoma Media Finlandin tulos parani mainonnan kasvun ja kulukurin ansiosta. Muiden pörssin mediatalojen liikevaihto ja -voitto laskivat.
Lukuja heikentää vertailuvuoteen 2015 osunut eduskuntavaalimainonnan potti.
Vaikka mainonta piristyisi, alueellisissa lehdissä digituotot eivät ole kompensoineet menetyksiä printin lukijatuotoissa.
Stenvallin mukaan Alma ja Sanoma ovat onnistuneet digissä.
– Varsinkin Alman laajentuminen Itä-Europan markkinoille ja keskittyminen rekrytointipalveluihin on ollut onnistunut päätös.