Tilaa Uutiskirje!

Petri Numminen osallistaisi puhelinmyyjiä tuotekehitykseen: ”He kohtaavat työssään tuhatkertaisesti enemmän kannanottoja tuotteen ominaisuuksista kuin kukaan muu”

Hyvä mediamyyjä on periksiantamaton, sanoo Petri Numminen. Hän tuntee tuotteen ja asiakkaan liiketoimintaympäristön. Lisäksi hän tarvitsee tarkat, kuukausi- tai päivätasolle palastellut tavoitteet. Kuva: Jaana Kankaanpää
Ajankohtaiset

Petri Numminen aloitti vuoden alussa toimitusjohtajana Myyntimestarit Oy:ssä. Se on Mediatalo Keskisuomalaisen ja Viestimedian pääosin omistama myyntiyhtiö, joka muun muassa myy tilaus- ja mediamyyntipalvelua kustantajille. Viimeksi Numminen toimi Viestimedian myyntijohtajana ja sitä ennen Etelä-Suomen Median markkinointi- ja palvelujohtajana sekä Suomen Lehtiyhtymän levikkijohtajana.

Miksi digitilauksia pitää myydä – eivätkö jutut myy itse itsensä, kun lukija törmää maksumuuriin, Myyntimestareiden toimitusjohtaja Petri Numminen?

Ostoimpulssi voi tulla puhelimessa, vaikka kuluttajalla olisi ollut kaikki aika tehdä tilaus verkossa. Maksumuuri ärsyttää monia, ja verkossa tarjouksen konversioprosentti on usein alhainen.

Puhelinmyynnissä voi suostutella paremmin ja tuoda esiin tilauksen ominaisuuksia.

Kuinka iso osa lehtitilauksista tulee puhelinmyynnistä?

Uskoisin, että valtaosalla puhelinmyynnin merkitys on hieman vähentynyt, mutta se on edelleen merkittävä ellei merkittävin tilaustenhankintakanava. Vaihteluväli on kuitenkin iso. On kustantajia, jotka eivät käytä levikkimyynnissä puhelinta juurikaan ja toiset uskovat edelleen henkilökohtaiseen yhteydenpitoon.

Mihin tarvitaan erillistä yhtiötä media- ja tilausmyyntiin, kun kustantajilla on omat myyntiorganisaationsa?

Mediatalolle voi olla haastavaa löytää parhaita osaajia palvelukseensa, jolloin palvelun voi ostaa tarpeeseen erikoistuneelta yritykseltä. Myyntimestareiden päämiehissä on kymmeniä asiakkaita, joista suurin osa on lehtiliiketoiminnassa.

Mikä mediamyynnissä puhuttaa asiakkaita juuri nyt?

Mainostajaa kiinnostaa tuloksellisuus. Digitaalisen markkinoinnin aikakaudella on opittu analysoimaan muun muassa klikkimääriä, mutta todellinen tehokkuus mitataan kassakoneessa.

Mitä olet oppinut urallasi myynnistä tähän mennessä?

Kokoustiloissa ja powerpoint-kalvoilla esitettyjä ideoita pitäisi arvioittaa lähemmin oikeilla lukijoilla ja mainostajilla, jotta voi menestyä lehtiliiketoiminnassa.

Väitän, että usein yksittäinen asiakaspalvelija tai tilausmyyjä kohtaa työssään tuhatkertaisesti enemmän oikeita kannanottoja tuotteen ominaisuuksista kuin kukaan muu lehtitalon työntekijä.

Pitäisikö näitä henkilöstön edustajia osallistaa enemmän tuotekehitykseen?

Mitä haluisit sanoa uraansa aloittelevalle nuoremmalle itsellesi?

Nuorempaa markkinoijaa vinkkaisin hakemaan oppeja muilta toimialoilta. Kuinka kiinteistönvälittäjien tai autokauppiaiden chattimenetelmiä voisi hyödyntää tilaajabisneksessä? Miten kirjautumisen voisi tehdä yhtä helpoksi kuin Spotifyssä? Voisiko tilausmyynnissä joskus hyödyntää alustataloutta niin, että kuka tahansa kiinnostunut voisi myydä Maaseudun Tulevaisuutta, jos illalla sattuu olemaan aikaa.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast