Sulje

Painettujen sanomalehtien mainosmyynti kasvoi

Markkinointi

Mainontaan investoitiin kesäkuussa 3,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Painettujen kaupunkilehtien mainonta kasvoi peräti 8,4 prosenttia. Painetuille sanomalehdille kirjattiin vuoden suurin kasvu: 1,9 prosenttia. Viimeksi yhtä isoa kasvua oli huhtikuussa 2015.

Verkkomainonta lisääntyi 15,4 prosenttia, mikä vaikuttaa osaltaan myös sanomalehtikustantajien tuloihin.

– Nämä kesäkuiset kasvuprosentit tarkoittavat kassassa 430 000:ta euroa enemmän mainostuloja sanomalehdille ja 380 000:ta euroa enemmän kaupunkilehdille verrattuna vuoden 2015 kesäkuuhun. Tässä on siis huomioitu vain painetun muutoseurot, kertoo kuluttaja- ja mediamarkkinoinnista vastaava johtaja Sirpa Kirjonen Sanomalehtien Liitosta.

Kesäkuussa ainoa menettäjä oli painettujen aikakauslehtien ryhmä. Miinusta tuli peräti 9,3 prosenttia (rahana 470 000 euroa vähemmän kuin kesäkuussa 2015).

”Toivottavasti touko- ja kesäkuun mediainvestointien kasvu on osoitus siitä, että nyt puheista edetään tekoihin.”

Painetuille sanomalehdille kesäkuu oli jo toinen perättäinen kasvukuukausi. Toukokuussa kasvua oli viime vuoden toukokuuhun verrattuna puoli prosenttia.

– Markkinoinnin lisäämisellä on suuri merkitys yritysten menestymiseen. On uskallettava kasvattaa yrityksen tulosta markkinoimalla entistä enemmän. Toivottavasti touko- ja kesäkuun mediainvestointien kasvu on osoitus siitä, että nyt puheista edetään tekoihin, Kirjonen sanoo.

Viimeisen puolen vuoden aikana mainosmyynnin kehitys on ollut seuraavanlainen: painetut sanomalehdet -5 %, painetut kaupunkilehdet -5,9 %, painetut aikakauslehdet -10,4 %, televisio -3,0 %, ulkomainonta +1,9 %, radiomainonta +7,6 %, verkkomainonta +12,5 % ja elokuvat +19,3 %.

 

Kommentit