Sulje

Ari Heinonen 

Ostaako Facebook Washington Postin?

Ari Heinonen, dosentti, tiedotusopin lehtori Tampereen yliopistossa

Uusimmassa USA:n uutismedian tilaa erittelevässä State of the News Media -raportissa heitetään vain puolikevyesti ajatus, että näinköhän esimerkiksi Facebook pian ostaa esimerkiksi Washington Postin. Tällä tavalla Pew-tutkimuskeskuksen raportti kärjistää kehityskulkua, jossa perinteinen media on jäämässä uusien digitaalisen median jättien jalkoihin.

Raportissa huomautetaan, että googlet, facebookit ja app­let tuottavat ja valvovat laitteita, ohjelmistoja ja verkkoyhteisöjä, joita yleisö käyttää nykyisin lähestulkoon kaiken aikaa, kaikkialla ja kaikenlaisiin tarkoituksiin. Ja kaiken aikaa nämä toimijat myös keräävät käyttäjätietoa itselleen.

Samaan aikaan perinteinen uutismedia hakee, hakee ja edelleen hakee kestäviä toimintamalleja digitaalisessa viestintäympäristössä. Yhä useampi media suunnittelee maksumuureja, mutta digijätit tekevät ihan oikeasti rahaa. Raportin mukaan uutismedian tulevaisuus riippuu yhä enemmän näistä ”teknologisista välikäsistä”.

Raportti muistuttaa, että YouTube suunnittelee tuottavansa omaa televisio-ohjelmaa, Yahoo on yhteistyössä ABC Newsin kanssa, AOL osti Huffington Postin ja Facebook on tehnyt yhteistyösopimuksen muun muassa Washington Postin ja Wall Street Journalin kanssa. Seuraava askel voisi olla, että ”välikäsi” todella ostaisi mediatalon täydentääkseen palveluvalikoimaansa digiympäristössä.

”Välikäsitrendillä” on kuitenkin kääntöpuolensa.

Kaksi kolmasosaa verkonkäyttäjistä on huolestunut siitä, että heidän kulkemisiaan seurataan esimerkiksi kohdennetun mainonnan tarpeisiin.

Tämä huoli on pulmallinen myös mediataloille, joiden pitäisi seurata entistä tarkemmin yleisön käyttäytymistä mutta samalla vaalia lukijoiden luottamusta välinettä kohtaan.

Raportin mukaan uutisaineistolla on vankka sijansa yleisön arkipäivässä. Erityisesti mobiililaitteiden kehitys on johtanut raportin mukaan siihen, että uutiset ovat saavutettavissa milloin vain. Tässä olisi raportin mukaan mahdollisuuksia journalistiselle medialle.

Toinen raportin esittämä valopilkku perinteisen median näkökulmasta on se, että tablettien käyttäjät paneutuvat uutisiin syvemmin kuin muiden laitteiden käyttäjät.
Lisäksi tableteilla mennään pikemminkin suoraan medioiden omiin sovelluksiin tai kotisivuille kuin hakeudutaan niille esimerkiksi hakuohjelmien kautta. Lienee kuitenkin hyvä muistaa, että USA:ssakin tablettien käyttö on vielä suhteellisen vähäistä ja edelläkävijät saattavat olla uutistottumuksiltaan raskaan sarjan kuluttajia.

> Pew-tutkimuskeskuksen raportti State of the News Media 2012

 

State of the News Media -raportissa hieman toppuutellaan sosiaalisen median merkitystä uutiskäyttäytymistä ohjaavana tekijänä. Toki esimerkiksi Facebookia käyttää  useampi kuin joka toinen yhdysvaltalainen, mutta vain joka kymmenes verkkouutisten lukijoista seuraa ”hyvin usein” FB:n tai Twitterin muiden käyttäjien uutissuosituksia. Huomionarvoista on kuitenkin se, että melkein joka kolmas käyttää uutiskoostepalveluita kuten Flipboardia. Saattaa tietysti olla, että kävijävirtaan vaikuttaa se, miten mediat näkyvät sosiaalisessa mediassa.

Nimittäin tuoreet tiedot esimerkiksi Guardianin Facebook-virrasta kertovat, että sitä kautta tulee lehteen jopa enemmän kävijöitä kuin Googlen kautta. Kun vielä puolitoista vuotta sitten hakuohjelmien kautta tuli Guardianiin 40 prosenttia kävijöistä ja sosiaalisesta mediasta vaivaiset kaksi prosenttia, viime helmikuussa joka kolmas viittauskävijä tuli lehteen sosiaalisesta mediasta. Monday Note -blogissaan  ranskalainen Frédéric Filloux toteaa, että taustalla on Guardianin pätevä Facebook-sivu.

> Filloux’n arviota sosiaalisen median kävijävirroista Guardianiin ja muihin medioihin

 

Mielipidejuttu verkkomedian tapaan näinä visuaalisuuden aikoina: animoitu jyrsijä pohtii viisiminuuttisessa videossa, kuka onkaan maan alkuperäisasukas. Esitystapa on kevyt, mutta asia vakava. Ja vakavasti otettava on myös julkaisupaikka, sillä tämä Nutria puhuttelee katsojaa New York Timesin perinteikkäällä mielipidesivulla. Muutaman kuukauden pyörineiden videomielipidejuttujen – OpDocs – aiheina ovat olleet niin palestiinalaisten oikeudet kuin polkupyörävarkaudetkin. Kyseessä on kokeilu, jossa haetaan uusia muotoja kantaaottavien juttujen esittämiselle verkossa.

> New York Timesin mielipidedokumentit

> Juttu aiheesta Nieman Labin sivulla

 

Avoimen journalismin puolestapuhujana kunnostautunut Guardian tekee kuten opettaa. Lehti tarjoaa verkossa kaikille kiinnostuneille avoimen pikakurssin datajournalismiin. Oppitunnin aiheena on Googlen Fusion Tables ja ”opettajina” Googlen asiantuntija Kathrin Hurley ja Guardianin Datablogin pomo Simon Rogers. Esitys pidettiin alun perin Guardianin yleisötapahtumassa.

Hurleyn esitys on yksityiskohtainen johdatus työkalun käyttöön. Rogers puolestaan esittelee slaideissaan Guardianin tapoja hyödyntää jutuissaan tätä työkalua. Kyllä näillä ainakin harjoitustyön saa aikaiseksi.

> Simon Rogersin esitys Guardianin datajournalismista ja Googlen Fusion Tables -työkalusta

> Kathrin Hurleyn johdatus työkalun käyttöön

Kommentit