Kaleva, Turun Sanomat, HSS Median lehdet, Keski-Pohjanmaan Kirjapainon lehdet ja Kainuun Sanomat aikovat hoitaa varhaisjakelunsa ilman Itellaa. Postiyhtiö jää sivuun tulevan kesän ja syksyn aikana.
Lehdille tilanne on pakkorako.
Itella irtisanoi jakelusopimuksensa monen suuren sanomalehden kanssa vuodenvaihteessa ja on esittänyt näille tuntuvia hinnankorotuksia sekä heikennyksiä palvelutasoon, kuten lehden saapumisaikaan.
Kalevassa ja Kainuun Sanomissa Itellan kanssa ei päästy edes neuvottelemaan hinnasta.
– He olisivat ehkä voineet tehdä tarjouksen syrjäkylien jakelusta, jos olisimme luopuneet omasta jakelusta ydinkeskustassa. Emme me siihen uskaltaneet mennä, kun irtisanominen oli näin tyly, Kalevan toimitusjohtaja Jukka Haapalainen sanoo.
En usko, että kukaan pystyy jakamaan kalliimmalla kuin mitä Itella olisi tarjonnut.
Alma Aluemedia ostaa Kainuun varhaisjakelun Suomalaiselta Lehtipainolta. Turussa Itellan varhaisjakeluorganisaatio siirtyy vanhoina työntekijöinä TS-Yhtymän omistaman Lounais-Suomen Tietojakelun leipiin.
Muut järjestävät varhaisjakelun ainakin osin ulkopuolisten pienyrittäjien voimin. Kalevan Haapalaisen mukaan sopivia tehtävään ovat esimerkiksi ambulanssi- ja taksiyrittäjät.
Itella on hoitanut Kalevan varhaisjakelusta vain 15 prosenttia, Kalevan oma Oulun Jakelutoimisto on kattanut pääasiassa loput. Tässä suhteessa lehtien tilanteet vaihtelevat.
– Onneksi Itellan osuus on niin pieni. Jos 85 prosenttia jakelusta pitäisi ottaa haltuun tässä ajassa, se ei onnistuisi, Haapalainen sanoo.
Lehdille jakelun käynnistäminen ja pyörittäminen on raakaa työtä, arvioi Sanomalehtien Liiton jakeluasiantuntija Kari Väisänen.
– Tässä ei ole mitään suurta high techiä. Mutta vaatii työtä, että joku käy opettelemassa ja dokumentoimassa reitit, tekee niistä jakokirjat, rekrytoi jakajat ja polkaisee organisaation käyntiin, Väisänen sanoo.
Lehdissä on toki jo entuudestaan jakeluosaamista. Esimerkiksi Keski-Pohjanmaan Kirjapainon oma, yrittäjäpohjainen jakelu kattaa jo lähes kolmanneksen lehdistä.
Hyviäkin puolia omassa jakelussa on: varmuus, jatkuvuus ja mahdollisuus kehittää toimintaa.
Lehdet voivat paikata kuluja hakemalla kierroille lisätuotteita, kuten mainoksia tai ainakin kustantajien omia asiakaskirjeitä ja kaupunkilehtiä.
Omassa jakelussa voi säästää.
– En usko, että kukaan pystyy jakamaan kalliimmalla kuin mitä Itella olisi tarjonnut. Siinä uskossahan jakelut on otettu haltuun, Väisänen sanoo.
– Ehkä tämä tulee halvemmaksi, emme vielä tiedä, Kalevan Haapalainen kommentoi.