Tilaa Uutiskirje!

Nyt tarkkana – tärkein työ voi olla se, jota kukaan ei tee

Näkökulmat

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja mediastrategi, joka on työskennellyt aiemmin muun muassa päätoimittajana ja sisältöjohtajana

Olipa kerran uutispäällikkö, toimituspäällikkö tai kaksi, toimitussihteeri ja mielipide- sekä artikkelitoimittajia. Esimerkiksi monesta pienestä maakuntamediasta näitä nimikkeitä on kadonnut, mutta työt ovat säilyneet. Tehtäviä hoitaa joko päätoimittaja tai tuottaja.

Toimituksellisia rooleja karsiutuu valikoimasta yleensä muutosneuvotteluiden tai uusien strategioiden yhteydessä. Olennaista on, että toimituksissa mietittäisiin jatkuvasti ja avoimesti yhdessä, millaista työtä tarvitaan ja miksi. Sisällön kuluttamisen tavat ja toimituksellisten tehtävien luonne kun muuttuvat kvartaaliajattelua elastisemmin.

Esimerkiksi: mielipiteiden ja keskustelun seuraaminen osana sisällön kehittämistä, moderointi ja faktantarkistukset ovat juuri nyt sellaista journalistista työtä, jolla voidaan vahvistaa palvelumuotoiluun perustuvaa yleisösuhdetta ja siten saavuttaa tavoitteita. Silti moni lehti on viime vuosina nipistänyt etenkin mielipide- ja artikkelitoimittajien rooleista.

”Sisällön vetovoimaa voi ja sitä pitää ohjata etukäteen.”

Entä sisällön optimointi? Onko toimittaja yksin ja jutunteko jälkikäteispeliä vai kulkeeko rinnalla editoiva kollega, joku toimitussihteerin kaltainen? Sisällön vetovoimaa voi ja sitä pitää ohjata etukäteen.

Toimituksissa on vuosikaudet podettu liian niukkaa kasvua, kehittämisen tarvetta ja toimintaympäristön haasteita. Pelkkä olosuhteiden syyttäminen ei auta. Jos tavoitteita ei saavuteta, joku ei selvästikään tee sitä, mitä pitäisi ja joku tekee liikaa sitä, mitä ei pitäisi.

Tiedätkö sinä oman roolisi tavoitteet ja tarkoituksen?

Uudistuminen vaatii aktiivista ja näkemyksellistä arjen johtamista, jossa keskeistä ei niinkään ole se, millä nimikkeellä töitä tehdään vaan päivittäinen keskustelu siitä, mitä tehdään, miksi ja kenelle.

Toivon, ettei toimittajien johtaminen arjen keskeltä ole se, josta seuraavaksi päätämme luopua.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast