Sulje

 Jukka Holmberg

Murroksessa mennään

Sanomalehtien Liiton liittojohtaja Jukka Holmberg

Sanomalehtien Liiton jäsenlehtien vuositilasto kertoo samaa perusviestiä, joka jo vuoden 2012 aikana raportoitiin yhtiöiden tulosjulkistuksissa ja muissa julkisissa mediatalouden mittareissa.

Sanomalehtien vuoden 2011 hienoinen kasvu kääntyi selväksi laskusuhdanteeksi.

Pääsyyt olivat talouden taantuma, tilausmyynnin yhdeksän prosentin arvonlisävero ja digitalisoitumisen murros.

Liiton jäsensanomalehtien nettomyynti eli levikki- ja ilmoitustuottojen summa vuonna 2012 oli yhteensä 1, 081 miljardia euroa. Laskua kertyi 4,0 prosenttia. Summassa ovat mukana sekä paperilehtien että digitaalisten julkaisujen tulot. Kaupunkilehdet kasvattivat nettomyyntiään 2,5 prosenttia.

Painettujen sanomalehtien levikit laskivat 5 prosenttia. Vauhti lähes kaksinkertaistui edellisvuodesta.

Kasvuprosentteja kirjattiin sanomalehtien digitaalisissa tuotoissa. Sähköiset levikkituotot kasvoivat yli 29 prosenttia ja ilmoitustuotot 12 prosenttia. Silti digitaalisten tuottojen osuus oli keskimäärin vain hieman yli neljä prosenttia sanomalehtien kokonaismyynnistä. Uusi digiraha korvasi vain pienen osan printin menetyksistä.

Liiton jäsenlehtien henkilöstön kokonaismäärä oli vuoden 2012 lopussa 5 804, missä oli vähennystä 238 henkilöä. Toimitusten palkkalistoilla oli 3 081 henkilöä, 60 vähemmän kuin edellisvuoden lopussa.

Vuoden 2012 aikana ei lakkautettu yhtään sanomalehteä, mutta viisi sanomalehteä vähensi ilmestymiskertojaan. Kaksi kaupunkilehteä lopetti toimintansa.

 

Suomen Lehdistön erikoisnumeron Sanomalehdet 2013 voi ostaa sekä printtinä että digitaalisena Lehtiluukusta.

Kommentit