Tilaa Uutiskirje!

Monta kulmaa median murrokseen

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Näkökulmat

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Mediamurrosta tulee useimmiten ruodittua oman toimialan näkökulmasta.

Ajattelipa internetin yleistymistä kaikkine ulottuvuuksineen murroksena tai osana tiedotusvälineiden ja julkaisemisen evoluutiota, on se vaikuttanut kaikkien mediassa ja sen kanssa työskentelevien toimintaan.

Tässä numerossa laajennamme näkökulmaa. Kysymme eri toimialojen ihmisiltä, mitä heille muuttuneessa tilanteessa kuuluu. Mitä asiasta ajattelevat mainostoimiston ja mediatoimiston tekijät, mitä uusia taitovaatimuksia uudet kanavat heille asettavat.

Entä mainostajat? Heidän on täytynyt ottaa muuttunut maailma haltuunsa. He valitsevat entistä laajemmasta kanavakirjosta, jotta tavoittavat omille tuotteilleen ja palveluilleen oikeat kohderyhmät.

Sanomalehtipuolella etenkin viimeisten parin vuoden aikana lukulaitteet ovat olleet kuuma aihe, ja tutkimus- ja kehitystyö kovaa. Ennusteet tablettien merkityksestä viuhuvat kiivaina.

Tässä lehdessä on useampikin lukulaitteiden olemusta ja käyttöä punnitseva juttu. Myös monella lehdessä puhuvalla mainostajalla on näkemyksiä ja kysymyksiä tableteista. Ovatko tabletit vain hypeä? Riittääkö peitto? Pari haastateltua mainostajaa kertoo yllättyneensä siitä, miten paljon klikkauksia tablettimainokset saavat.

Suomessa sanomalehti on ehdoton massamedia. Näyttää siltä, että onnistuneella tilausidealla ja -hinnoittelulla ihmiset ovat valmiita laajentamaan lukutottumuksiaan entistä useampaan kanavaan, aika- ja paikkariippumattomaksi.

Ajankohtainen asia on myös lehtien formaattimuutos. Sanomalehdistössä on vankkoja broad­sheetin kannattajia. Keskusteluun toi oman lisänsä Helsingin Sanomien ilmoitus, että muutospäätös on hallituksen viimesinettiä vaille tehty.

Lukijat ovat muutoksissa paras mittari. Heille lehteä tehdään ja heitä myös mainonnalla tavoitellaan. Soitimme kolmen tabloidiksi muuttuneen lehden lukijalle ja kysyimme ennakko-odotukset ja kokemukset. Tuosta alta voitte lukea, miten kolme satunnaisesti tavoitettua lukijaa arvioi pienentynyttä lehtikokoa.

Sanomalehti kokonaisuutena laajenee, muuttuu ja uudistuu monta erilaista median kilpailutilannetta läpikäyneen alan taidoilla ja voimalla.

Ja muutoksessa on todellakin mahdollisuus.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast