Sulje

 Kristiina Markkula

Mobiili johtaa mediakvartettia

Viestinnän Keskusliiton projektijohtaja Kristiina Markkula

Lehtidesignin guru Mario Garcia puhuu nyt mediakvartetista.

Kyse on älypuhelimen, tabletin, verkon ja printin neliyhteydestä. Uutta ajattelutavassa on, että ulkoasusuunnittelun on lähdettävä mobiilista. Tällä Garcia tarkoittaa älypuhelimia, joiden näytöltä lähtien lukijan on tunnistettava julkaisun brändi.

Garcia esitteli ajatuksiaan Wan-Ifran kuudennessa Tablet & App -seminaarissa Berliinissä lokakuussa.

Enää ei voida ajatella suunnittelua sivulle tai jollekin ruudulle vaan pitää hahmottaa, miten tavoiteltu kokemus toteutuu eri alustoille.

Garcia piti brändin tunnistamisen kannalta tärkeänä ja myös lukemista helpottavana asiana yhtenäistä visuaalista ilmettä eri alustoilla. Se saadaan aikaan samanlaisilla elementeillä ja väreillä. Lehdelle pitää suunnitella nappimainen logo, joka toimii kaikilla alustoilla.

Lehden perinteinen osastojako on hävitetty monessa Garcian suunnittelemassa lehdessä. Hänen mukaansa osioita ei saa olla liian monta. Vähätkin osiot pitää ajatella lukijan eikä lehden näkökulmasta, kuten perinteisesti on tehty. Jokaisella niistä pitää olla oma värimaailmansa, jolla osiot on helppo erottaa toisistaan jokaisella julkaisualustalla.

Garcian ajattelussa ulkoasu tehdään ensin kännykän näytölle ja sovelletaan tämän jälkeen laajemmille pinnoille. Kun tähän lisätään vaatimus siitä, että sisältöä ”juoksutetaan” mobiilin kautta tabletille, verkkoon ja printtiin laajentaen ja täydentäen, on haasteita ja uusiutumistarpeita melkoisesti. Kaikki tämä vaatii toimituksissa ajatustavan muutosta.

Takana ovat ajat, jolloin toimittaja tai ulkoasun suunnittelija mietti, miten tuottaa lukijalle kokemuksia yhdellä alustalla. Enää ei voida ajatella suunnittelua sivulle tai jollekin ruudulle vaan pitää hahmottaa, miten tavoiteltu kokemus toteutuu eri alustoille.

Garcia väittää, että kun uusi ajatusmalli on opittu, sisältö kehittyy luonnostaan mobiilista printtiin.

Jokaisen eri alustan hyviä ominaisuuksia pitäisi osata ja voida käyttää hyväksi. Kännykät ja tietokone ovat enemmän nopeaan tiedon etsintään ja uutisvirran seurantaan, tabletti ja painettu lehti taas paremmin ”lean back” -hetkeen sopivia, jolloin lukijalla on aikaa paneutua ja ehkä myös rentoutua. Tabletissa voidaan käyttää hyväksi sen mahdollisuuksia: visuaalisuutta, interaktiivisuutta ja videoita.

Jokaiseen versioon pitää löytää oma kulma, täydennys tai jutun jatkumo.

Kommentit