Elias Erämaja ekonomisti, Medialiitto
Mediayritysten mainosmyynnin arvioidaan putoavan vähintään 30 prosenttia edeltävään vuoteen verrattuna. Jos talouden toimeliaisuus kohenee selvästi jo syksyllä eivätkä yritykset ajaudu tukitoimien ansiosta likviditeettikriisin, ne todennäköisesti selviävät kriisin yli. Jos tilanne jatkuu pidempään, heikon taseen mediayrityksillä voi olla todellisia haasteita toiminnan jatkuvuudelle. Tämä voi tarkoittaa henkilöstön vähennyksiä, ja joidenkin yritysten toiminnasta saattaa tulla niin kannattamatonta, että liiketoimintaa ei ole mahdollista jatkaa.
Pia Kalsta toimitusjohtaja, Sanoma Media Finland
Epidemia ja epävarmuus vaikuttavat mainosmyyntiin merkittävästi, mutta kokonaisvolyymista on vielä liian varhaista sanoa. Tilausmyynnissä tilanne ei tällä hetkellä näy: ihmisten tiedon ja viihteen tarve korostuu erityisesti kriisiaikoina. Massalomautuksia tai irtisanomisia meillä ei ole suunnittelupöydällä. Jos tilanne pitkittyy ja työkuorma alkaa jossain päin taloa merkittävästi vähetä, pitää tilannetta arvioida uudelleen. Haemme kuitenkin kustannussäästöjä laajasti, esimerkiksi keskittämällä omien tuotteidemme markkinoinnin omiin kanaviimme.
Marjaana Vilponen myyntijohtaja, Alma Media Kustannus Oy, paikallismediat
Digitaalisuus korostuu paikallisten yritysten lattialiikenteen vähentyessä, ja mediamyyjien digiosaaminen nousee arvoonsa. Emme ole joutuneet tekemään lomautuksia paikallismedioissamme, ja kaikille on pyritty löytämään korvaavaa työtä. Kriisin pitkittyessä huoli pienyrittäjien tulevaisuudesta tietysti kasvaa. Olemmekin mediamyynnissä kääntäneet katseemme myös kriisin jälkeiseen aikaan ja valmistautuneet auttamaan yrityksiä vauhdittamaan myyntiään poikkeusolojen jälkeen.