Tilaa Lehti!

Miten syviä vaikutuksia koronaepidemialla on mediaan?

Elias Erämaja, Marjaana Vilponen ja Pia Kalsta. Kuvankäsittely: Janne Hulkkonen
Ajankohtaiset

Elias Erämaja ekonomisti, Medialiitto

Mediayritysten mainosmyynnin arvioidaan putoavan vähintään 30 prosenttia edeltävään vuoteen verrattuna. Jos talouden toime­liaisuus kohenee selvästi jo syksyllä eivätkä yritykset ajaudu tukitoimien ansiosta likviditeettikriisin, ne todennäköisesti selviävät kriisin yli. Jos tilanne jatkuu pidempään, heikon taseen mediayrityksillä voi olla todellisia haasteita toiminnan jatkuvuudelle. Tämä voi tarkoittaa henkilöstön vähennyksiä, ja joidenkin yritysten toiminnasta saattaa tulla niin kannat­tamatonta, että liiketoimintaa ei ole mahdollista jatkaa.  

Pia Kalsta toimitus­­johtaja, Sanoma Media Finland

Epidemia ja epävarmuus vaikuttavat mainosmyyntiin merkittävästi, mutta kokonaisvolyymista on vielä liian varhaista sanoa. Tilaus­myynnissä tilanne ei tällä hetkellä näy: ihmisten tiedon ja viihteen tarve korostuu erityisesti kriisiaikoina. Massalomautuksia tai irtisanomisia meillä ei ole suunnittelupöydällä. Jos tilanne pitkittyy ja työkuorma alkaa jossain päin taloa merkittävästi vähetä, pitää tilannetta arvioida uudelleen. Haemme kuitenkin kustannussäästöjä laajasti, esimerkiksi keskittämällä omien tuotteidemme markkinoinnin omiin kanaviimme.  

Marjaana Vilponen myynti­johtaja, Alma Media Kustannus Oy, paikallismediat

Digitaalisuus korostuu paikallisten yritysten lattialiikenteen vähentyessä, ja mediamyyjien digiosaaminen nousee arvoonsa. Emme ole joutuneet tekemään lomautuksia paikallismedioissamme, ja kaikille on pyritty löytämään korvaavaa työtä. Kriisin pitkittyessä huoli pienyrittäjien tulevaisuudesta tietysti kasvaa. Olemmekin mediamyynnissä kääntäneet katseemme myös kriisin jälkeiseen aikaan ja valmistautuneet auttamaan yrityksiä vauhdittamaan myyntiään poikkeusolojen jälkeen.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.