Sulje

Minne menit, uutinen?

Pasi Kivioja, Sanomalehtien Liiton toimituksellisista asioista ja viestinnästä vastaava johtaja

Sanomalehtien Liiton Vuoden parhaat -kilpailuissa arvioitiin jälleen iso nippu maan parasta journalismia. Parhaat sivut -kilpailussa käytiin läpi näyttävimpiä uutisetusivuja ja featuresivuja. Paras juttu -kisan sarjoina olivat päivittäisuutiset ja ajattomat jutut. Lisäksi valittiin yhteiskunnallisesti vaikuttavin juttu.

Paljon puhuttu journalismin murros näkyy kilpailun sadossa toden teolla ensi kertaa tänä vuonna. Sivukilpailun uutisetusivusarjan voitti ei-uutismainen etusivu, joka olisi yhtä hyvin voinut olla jonkin mainostoimiston ideoima ilmoitus.

Juttukilpailun päivittäisuutisten sarjassa alkoi olla huutava pula oikeista uutisista. Tämä ei ole moite vaan toteamus siitä, että painetut lehdet ovat nyt ottamassa uutta roolia päivittäisessä uutisvirrassa.

Paljon oli tarjolla uutisreportaaseja, henkilöhaastatteluja ja jopa nekrologeja. Ehkä niihinkin oli se uutinen leivottuna sisään, mutta päällimmäiseksi vaikutelmaksi jäi hyvä tarina. Itse pihvi, kova uutinen, oli jossain muualla. Kenties se oli sitten verkossa.

Toinen näkyvä muutos on se, että yksi jos toinenkin lehti halusi lähettää juttukilpailuun yksittäisten juttujen sijaan juttusarjoja tai kokonaisia teemalehtiä. Niitä emme nyt hyväksyneet mukaan, mutta ehkä niille täytyy vastaisuudessa perustaa oma sarjansa.

Kyselin ulkomaisissa kilpailuissa mukana olleilta sivukilpailun tuomareilta, missä suomalaislehdillä on vielä opittavaa. Vastaus oli, että mestarin erottaa työn viimeistelystä. Suomessakin osataan omaperäinen ideointi ja rohkeat ulostulot, mutta kilpailun perusteella moni hyvä idea oli jäänyt toteutukseltaan puolitiehen tai sitten sivulla oli keskitytty vain siihen ja ympäröivä kokonaisuus oli unohtunut.

Featurejuttujen ja -sivujen sarjoissa taso oli korkea. Se on osoitus siitä, että pienilläkin voimavaroilla voi saada aikaan laadukasta ja näyttävää tarinankerrontaa.

Parantamisen varaa niin uutis- kuin featurepuolella on omien oivallusten rohkeammassa esiintuonnissa. Ei ole mikään pakko toistella valtamedian ja uutistoimistojen näkökulmia. Kannattaa siis irrotella, mennä välillä vastavirtaan, yllättää, olla hauskakin. Myös perinteistä uutisgrafiikkaa kaipaisi enemmän – se on kuitenkin edelleen hyvä kilpailuvaltti suhteessa sähköisiin välineisiin.

Vuoden parhaat jutut ja sivut julkistetaan 5. toukokuuta, ja niistä tehdään jälleen myös Vuoden parhaat -kirja.

Kommentit