Sanoma Kaupunkilehtiin kuuluva Metro tiivistää lukijayhteistyötä aloittamalla lukijakolumnin julkaisemisen joka maanantai. Ensimmäinen kolumni ilmestyi tänään.
– Kun ensimmäisen kerran ilmoitimme siitä, että alamme julkaista lukijoiden kolumneja, saimme heti kymmeniä tarjokkaita. Tavoite on, että ensi vuoden aikana saamme ainakin tuhat kolumnia, Metron päätoimittaja Janne Kaijärvi sanoo.
Kaikki kolumnitarjokkaat julkaistaan verkossa. Kaijärven mukaan vielä toistaiseksi toimitus valitsee julkaistavat kirjoitukset, mutta tulevaisuudessa lukijoiden on mahdollista päästä vaikuttamaan julkaisuun.
Metro on aiemmin keskittynyt lähinnä lukijoiden kuvien julkaisemiseen. Lukijat lähettävät toimitukselle myös noin 20 juttua viikossa. Kaijärven mukaan lehti tähtää juttujen määrän reiluun kasvattamiseen. Tätä varten lehti lanseerasi Viestinnän Keskusliiton koordinoimassa Next Media -hankkeessa kehitetyn teejuttu.fi-sivuston. Loppuvuodesta kirjoittamisesta ja valokuvaamisesta kiinnostuneet lukijat pääsevät myös kurssille.
– Tähtäämme siihen, että verkkoon syntyisi kirjoittajayhteisö. Emme hae sitä, että tekstit tulisivat freelance-toimittajilta tai puoliammattilaisilta, mutta eniten kirjoittavien kanssa voimme tehdä sopimuksenkin ensi vuonna.