Tilaa Uutiskirje!

Mediatalojen yhteinen jakeluyhtiö keskittyy myyntiin

Kai Telanteen mukaan on todennäköistä, että kaikki yhteisyritykseen tulevat lehtitalot hakevat postitoimilupaa.

Ajankohtaiset

Seitsemän suurta lehtitaloa ilmoitti lokakuun lopussa selvittävänsä yhteisyrityksen perustamista varhaisjakeluun.

Uuden yhtiön tavoite on varmistaa kustannustehokas sanomalehtien varhaisjakelu. Käytännössä se tapahtuu myymällä jakelukierroksille myös muita tuotteita, kuten mainontaa, aikakauslehtiä ja kirjepostia.

Jakeluyhtiöt hoitavat jakelun edelleen itse. Yhdessä kustantajat aikovat rakentaa myynti- ja palveluorganisaation valtakunnallisille jakelutuotteille. Näin esimerkiksi mainostaja voisi ostaa suoramainontaa yhdeltä luukulta koko jakeluverkostoon.

Ei ole tarkoituksenmukaista, että jokainen paikallinen jakeluorganisaatio järjestää valtakunnallisen myynnin. On järkevää yhdistää voimat samalla tavalla kuin mainonnan suhteen.

– Ei ole tarkoituksenmukaista, että jokainen paikallinen jakeluorganisaatio järjestää valtakunnallisen myynnin. On järkevää yhdistää voimat samalla tavalla kuin mainonnan suhteen, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo Kärkimediaan viitaten.

Yhtiö on tällä hetkellä perustamisvaiheessa, ja toimitusjohtajakandidaatteja haastatellaan. Valinta tehdään vuodenvaihteessa.

Telanteen mukaan jakeluun ei saada lisävolyymia, elleivät kaikki kustantajat hae postitoimilupaa, joka mahdollistaa myös kirjeiden jakelun. Toistaiseksi lupa on mukana olevista yhtiöistä vasta Alma Medialla ja Mediatalo Esalla.

Telanne arvioi, että sanomalehden kuluista jopa 30–40 prosenttia tulee jakelusta. Oma yhtiö tuskin laskee osuutta.

– Jos saataisiin jakelun kulut edes pysäytettyä, se olisi hyvä. Tällä hetkellähän jakelukustannukset karkaavat käsistä.

Mukana yhteisyrityksessä ovat Sanoma Media Finland, Alma Media, Keskisuomalainen Oyj, TS-Yhtymä, Kaleva, Mediatalo Esa ja Länsi-Savo.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast