Tilaa Uutiskirje!

Median tavarasuhteen täytyy muuttua, sanoo A-lehtien Maija Koski: ”Me voimme myös näyttää, kuinka kivaa ekologinen elämä on”

A-lehtien asumisen mediaryhmän vetäjä ja päätoimittaja Maija Koski kertoo, miten tehdään ilmastoystävällistä lifestyle-journalismia.

"On turha kieltää, etteikö perinteinen lifestyle-journalismi kannustaisi kuluttamaan", sanoo Maija Koski.
Ajankohtaiset

”Kaiken journalismin pitää muuttua maailman mukana, mutta lifestyle-journalismin vastuu ja mahdollisuudet ilmastokriisin ratkaisussa ovat uutisjournalismia laajemmat. Me luomme unelmia ja trendejä ja olemme toisaalta tiiviisti ihmisten arjessa kiinni.

On turha kieltää, etteikö perinteinen lifestyle-journalismi kannustaisi kuluttamaan. A-lehdillä olemme pohtineet paljon ilmaston kannalta kestävämpää journalismia, ja osana sitä medioiden tavarasuhteen täytyy muuttua.

Kannustamme ihmisiä esimerkiksi käyttämään, kunnostamaan ja kierrättämään vanhaa, ja valitsemme tee se itse -juttuihin mahdollisimman ekologisia materiaaleja. Kotijutuissa vältämme kaikki uusiksi -sisustamista.

”Lifestyle-journalismin muuttamisesta puhuttaessa monen ensimmäinen ajatus tuntuu olevan, mitä mainostajat siitä ajattelevat. Se on hassua.”

Uusia tuotteita voi toki esitellä, ja lukijamme kaipaavat myös sitä. Ammattitaitoa on kannustaa tekemään viisaita valintoja ja välttämään tarpeettoman ostamista ja kertakäyttökulutusta. Kyse on sekä tuote- että sanavalinnoista, eikä se ole yhdessä yössä tapahtuva muutos. Kestävän tuotannon arvioiminen ei ole aina helppo tehtävä toimituksessakaan: aidosti vastuullisen ja viherpesun erottaminen vaatii osaamista ja hereilläoloa.

Onneksi moni vastuullinen firma raivaa jo tietä läpinäkyvyydessä, ja se on myös tavallisten kuluttajien etu.

Lifestyle-journalismin muuttamisesta puhuttaessa monen ensimmäinen ajatus tuntuu olevan, mitä mainostajat siitä ajattelevat. Se on hassua. Ilmastokriisiin vastaaminen on elintärkeä kysymys myös yrityksille ja niiden tulevaisuuden menestykselle. Se, että tehdään hyvää, ajassa olevaa ja tiedostavaa journalismia, ei voi olla huono asia mainosasiakkaidenkaan bisnekselle.

Lifestyle-journalismiin on aina sisältynyt ajatus ihmisten arjen parantamisesta ja ilon tuomisesta elämään. Ilmastokriisin huomioiminen journalismissa on myös sitä. Ilmastokeskusteluun liittyy paljon ahdistusta, mutta me voimme myös näyttää, kuinka kivaa ja hyvää ekologisempi elämä voi olla.

Journalismin muuttaminen kestävämmäksi on palkitsevaa ja merkityksellistä myös journalisteille.”

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast