Tilaa Uutiskirje!

Mallilukija vie yleisön mieliin

Ajankohtaiset

Aikakauslehdistä tutut mallilukijat tekevät tuloaan suomalaisiin sanomalehtiin. Vielä ne ovat harvinaiusuus, mutta muun muassa Länsi-Savo ja Itä-Savo sekä Helsingin Sanomien Kuluttaja-sivut käyttävät lukijatutkimuksista tyyliteltyjä hahmoja.

– Tällä hetkellä mallilukijat vaikuttavat eniten lehden aihevalintoihin. Kaikkia lukijoita ei pysty tapaamaan eikä kaikkiin puheluihin vstaamaan, mutta mallilukijoiden avulla lukijat ovat koko ajan mielessä, Länsi-Savon uutispäällikkö Anssi Mehtälä kuvailee.

Kouluttuja Panu Räty ja tutkija Merja Helle toivovat sanomalehtien tukeutuvan mallilukija-ajatteluun tulevaisuudessa entistä rohkeammin.

– Jos juttuja ei kohdenneta kenellekään, ne eivät pahimmassa tapauksessa kiinnosta tai tavoita ketään. Kun juttu kohdennetaan, tavoittaa se myös lukijoita mallilukijan ympäriltä. Mallit auttavat vastaamaan lukijoiden tarpeisiin, Räty huomauttaa.

Mallilukija-ajattelun ydin on, että kun toimittaja pääsee käsiksi jutun kohteena olevan lukijan ajatusmaailmaan, syntyy juttuja joita lukijat ahmivat. Tämä taas on mannaa lehtien lukijasuhteelle.

– Mallilukija nostaa journalismin laatua, monipuolistaa ilmaisua, opettaa käyttämään eri tyylejä ja vaitsemaan erilaisia näkökulmia, Helle luettelee.

Lue lisää mallilukijoista Suomen Lehdistöstä 1/2012

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast