Sulje

Maailman lehdistö sähköistyy vauhdilla

Sanomalehtien käyttö ja tulot digitalisoituvat maailmanlaajuisesti, kertoo tuore World Press Trends -raportti.

 

Sanomalehtien verkkosisällöistään saamat tulot kasvavat maailmanlaajuisesti.

Yhdysvalloissa lähes puolet kustantajista kerää maksua myös verkon sisällöistä, selviää sanomalehtien maailmanjärjestön Wan-Ifran tänään julkaisemasta World Press Trends -raportista.

Yleisin maksumalli Yhdysvalloissa on muun muassa New York Timesin ja Helsingin Sanomien käyttämä malli, jossa tietty määrä juttuja viikossa on vapaasti luettavissa. Kolmannes maan sanomalehtien maksumalleista perustuu valikoitujen laatusisältöjen ja 17 prosenttia kaiken sisällön maksullisuuteen.

Raportin mukaan sanomalehdet digitalisoituvat vauhdilla.

Uutisten kulutus mobiililaitteilla kasvaa. Yhdysvalloissa, Saksassa ja Ranskassa uutisten seuraamiseen tabletilla käytetään jo yhtä paljon aikaa kuin printtilehden parissa.

Valtaosa maailman verkkoa käyttävästä väestöstä käy myös sanomalehtien sivustoilla. Kaikista käynneistä sanomalehdet keräävät arvion mukaan noin seitsemän prosenttia.

Myös tulojen kerääminen uusista lähteistä, kuten verkkokaupasta ja digitaalisista palveluista, yleistyy. Trendin etunenässä on Yhdysvallat, jossa jopa 27 prosenttia lehtitalojen tuloista tulee muusta kuin perinteisestä kustannustoiminnasta.

 

Levikit nousevat Aasiassa

Raportin levikki- ja mainostuloluvut ovat tuttua kertomaa viime vuosilta.

Sanomalehtien levikit kasvavat Aasiassa ja laskevat Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Viime vuoden kokonaislevikin pudotus oli 0,9 prosenttia.

Sanomalehtiä lukee yhä yli puolet maapallon aikuisesta väestöstä: 2,5 miljardia ihmistä paperilta ja yli 600 miljoonaa ihmistä digitaalisissa muodoissa.

Lehtien mainonnasta saamat tuotot putosivat viime vuonna edellisvuodesta kaksi prosenttia. Viiden vuoden pudotus on yli viidennes tuotoista.

Romahdusta selittää lasku länsimaissa, ennen kaikkea Yhdysvalloissa, jossa lehdet ovat olleet riippuvaisia verkkoon rytinällä siirtyneestä luokitellusta ilmoittelusta. Sen sijaan kehittyvillä markkinoilla, Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Lähi-idässä mainostuotot nousivat viime vuonna.

Kommentit