Sulje

Lukijatulot yhä tärkeämpiä maailman sanomalehdille

ansainta

Lukijoilta saatavat tulot ovat yhä tärkeämpiä sanomalehdille kaikkialla maailmassa. Kuluttaja-asiakkailta kertyneet tilaus- ja irtonumeromaksut nousivat viime vuonna yli 53 prosenttiin sanomalehtien yhteenlasketuista tuloista.

Sanomalehtien maailmanlaajuiset kokonaistulot vuonna 2015 olivat 168 miljardia dollaria. Niistä 90 miljardia kertyi printin ja digin levikistä ja 78 miljardia tuli mainonnasta.

Tiedot ilmenevät sanomalehtien maailmanjärjestön WAN-IFRA:n tuoreimmasta vuositilastosta, joka julkistettiin uutismedian maailmankongressissa Kolumbian Cartegenassa maanantaina.

World Press Trends -tutkimuksen mukaan sanomalehtien tulot pienenivät 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Viidessä vuodessa miinusta on kirjattu yhteensä 4,3 prosenttia.

WAN-IFRA:n toimitusjohtaja Vincent Peyrègne harmittelee, että media-alan perinteiset mittarit eivät pysty kuvastamaan kattavasti uusien liiketoimintojen osuutta.

– Uusien tulolähteiden merkitys on kasvussa. Tutkimusdatamme näyttää, että kehittyneimmillä sanomalehtimarkkinoilla muiden kuin levikki- ja ilmoitustulojen osuus on jopa 20 prosenttia yhtiöiden liikevaihdosta.

”Tutkimusdatamme näyttää, että kehittyneimmillä sanomalehtimarkkinoilla muiden kuin levikki- ja ilmoitustulojen osuus on jopa 20 prosenttia yhtiöiden liikevaihdosta.”

Painettua sanomalehteä lukee kaikkiaan yli 2,7 miljardia aikuista. Digitaalisen lehden lukeminen on kasvussa, ja kehittyneimmissä maissa online-lukijoiden määrä on ohittanut paperilehden lukijoiden määrän.

Mobiilin voittokulku jatkuu. Yhdysvalloissa yli puolet digitaalisten sanomalehtien lukijoista käyttää pelkästään mobiilia eli älypuhelinta tai tablettia.

Printtisanomalehtien maailmanlaajuinen levikki kasvoi viime vuonna lähes viisi prosenttia Intian, Kiinan ja muun Aasian johdolla. Viidessä vuodessa levikit ovat kasvaneet yli 21 prosenttia. Intia ja Kiina vastaavat kahdestaan peräti 62 prosentin osuudesta painettujen päivälehtien globaalista levikistä. Euroopassa levikit laskivat vajaat viisi prosenttia ja Pohjois-Amerikassa pari prosenttia.

Digitaaliset sisältömaksut kasvoivat viime vuonna 30 prosenttia. Digitaaliset levikkitulot olivat yhteensä yli kolme miljardia dollaria.

Digitaalisen mainonnan tuotot kasvoivat noin seitsemän prosenttia. Sen kasvuvauhti on hiipunut.

Lisätietoa aiheesta

Kommentit