Sulje

Pasi Kivioja

Levikit kasvoivat Kiinassa ja Intiassa, muualla laskua

Pasi Kivioja, Sanomalehtien Liiton toimituksellisista asioista ja viestinnästä vastaava johtaja

Terveisiä kuumasta ja hikisestä maailman sanomalehtien kongressista Kiovasta, jossa julkaistiin tänään World Press Trends -tilastot.

Suomi on edelleen lehdenlukijamaana maailman kärkiluokkaa. Edellämme ovat vain Japani ja Norja, joissa kokonaislevikin suhde väkilukuun on Suomea suurempi. Uusina maina huipulle ovat nousemassa Hong Kong ja Etelä-Korea. Yli 2,5 miljardia ihmistä lukee päivittäin painettua sanomalehteä ja yli 600 miljoonaa digitaalisessa muodossa.

Maailman sanomalehtien kokonaislevikki kasvoi viime vuonna Kiinan ja Intian nousun ansiosta. Kokonaislevikki kasvoi 1,1 prosenttia edellisvuodesta ja on nyt 512 miljoonaa kappaletta.

Huonompi uutinen on se, että kaikkialla muualla levikit jatkoivat laskuaan. Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa lasku on ollut viidessä vuodessa 17 prosentin luokkaa. Lukuja esitelleen WAN-IFRA:n Larry Kilmanin mukaan levikin hupeneminen näyttäisi kuitenkin olevan hidastumassa.

Ilmoituspuolella suurin osa laskusta on seurausta Pohjois-Amerikan sanomalehtien mainostulojen pudotuksesta. Muualla maailmassa kehitys on tasaisempaa, ja jopa pientä kasvua oli viime vuonna havaittavissa. Sanomalehtien mainonnan kokonaispotti oli viime vuonna noin 79 miljardia euroa ja markkinaosuus 19 prosenttia.

Kolme neljästä kustantajasta ilmoittaa saavansa vähemmän kuin 10 prosenttia kokonaisliikevaihdostaan digitaaliselta puolelta. Kilmanin mukaan yleisö pitäisi saada sitoutumaan ja koukuttumaan paremmin digitaaliseen sanomalehtisisältöön, mikä näkyisi myös liikevaihdossa.

Suomi on kolmanneksi kovin lukijamaa maailmassa.

Kiinnostavia tablettilukuja USA:sta:

  • 11 prosentilla aikuisista amerikkalaisista on jonkinlainen tablettikone.
  • 53 prosenttia tabletin käyttäjistä lukee sillä uutisia päivittäin.
  • 3/10 tabletin käyttäjistä kertoo lukevansa nyt enemmän aikaa vieviä uutisia tabletistaan kuin ennen laitteen ostoa.
  • 14 prosenttia tabletin käyttäjistä on maksanut tablettisisällöstä.
  • 59 prosenttia tabletin käyttäjistä sanoo tabletin korvaavan printti- ja aikakauslehtisisältöä.

Klikkaa WPT-esitykseen tästä. WPT-tietokantaa pääsee tutkimaan tarkemmin täältä.

Kommentit