Sulje

Kaija Jäppinen

Lehtien määrä ennallaan

luvut

Sanomalehtien Liiton jäsenkunta ei ole harventunut mediakenttää mylläävistä ajoista huolimatta. Kesäkuun 2014 alussa Sanomalehtien Liittoon kuului 182 sanomalehteä ja 54 kaupunkilehteä. Edellisvuoden vastaavana aikana sanomalehtijäseniä oli 184 ja kaupunkilehtiä 53.

Lukujen sisällä oli jonkin verran liikettä. Liitosta lähti pois viisi lehteä ja liittyi neljä. Lehtikentässä tapahtui myös päiväisyysmuutoksia.

Lehdet ovat viime vuosina kehittäneet ja laajentaneet digipalveluitaan ja varsinkin mobiilikäyttö kasvaa kovaa vauhtia. Printti puolestaan on kuluttajille edelleen se kanava, jossa tarjottuun mainontaan he suhtautuvat myönteisimmin.

Kovat ajat näkyvät kuitenkin siinä, että alalta väheni vuoden 2013 aikana noin 600 työpaikkaa ja siinä, että myös nettomyynti laski. Jäsenlehtien nettomyynti eli levikki- ja ilmoitustuotot yhteensä olivat 1,061 miljardia euroa. Sanomalehdillä laskua edellisvuodesta on 8,0 prosenttia ja kaupunkilehdillä 6,6 prosenttia. Tarkemmin sekä lehtien päiväisyysmuutoksiin että keskeisiin lukuihin voi tutustua tämän lehden sivuilla 16–25.

Tulevaisuutta ajatellen tärkeä luku on se, että digituottojen nettomyynti kasvoi vuodessa 24 prosenttia.

Tulevaisuutta ajatellen tärkeä luku on kuitenkin se, että digituottojen nettomyynti kasvoi vuodessa 24 prosenttia.

Pelkästään laskevia lukuja tuijottamalla ei näe kokonaiskuvaa ja toimialan tahtotilaa. Lehtien viime vuosina tekemä kehitystyö ja panostukset siihen ovat ennennäkemättömät ja digin kasvu lupaavaa.

Kommentit