Sulje

Korona iski sanomalehtiin lievemmin kuin pelättiin – Mediamyynnistä katoaa silti jopa 85 miljoonaa euroa

mediatalous

Paikallislehdet ovat säästyneet maakunta- ja kaupunkilehtiä pienemmällä mainosmyynnin pudotuksella.

Kevät oli järkyttävä ja koko vuosi tähän saakka rankka. Näin tiivistää koronapandemian vaikutukset yhtiönsä talouteen KPK Yhtiöiden toimitusjohtaja Mikko Luoma.

KPK julkaisee maakuntalehti Keskipohjanmaata ja monia pienempiä paikallis- ja kaupunkilehtiä Keskipohjanmaalla. Luoman mukaan yhtiön mediamyynti on tänä vuonna jopa 25 prosenttia normaalivuotta jäljessä.

– Yksittäisistä kuukausista huhtikuu oli meille kaikkein huonoin. Sen jälkeen suunta on ollut koko ajan parempi, mutta ei tietysti lähellekään suunniteltua, hän sanoo.

Akuuteimman kriisin aikaan huhtikuussa yhtiön hallitus päätti muun muassa koko henkilöstöä koskevista 10 päivän mittaisista lomautuksista.

– Kun korona iski, me loimme näköalan heinäkuun loppuun saakka. Pahin vaihe kriisissä toteutui juuri niin kuin ajattelimmekin, Luoma toteaa nyt.

Eniten on kärsinyt maakuntalehti Keskipohjanmaa, mutta lievempiä osumia ovat ottaneet myös paikallis- ja kaupunkilehdet.

– Näyttää kuitenkin siltä, että paikallisissa ympäristöissä elinkeinoelämän syke on jollakin tavalla säilynyt, koska esimerkiksi erikoiskauppoja ei ole niin paljon. Se on kannatellut lehtiämme mielekkäällä tavalla.

”Pahin vaihe kriisissä toteutui juuri niin kuin ajattelimmekin.”

Samantyyppinen kehitys näkyy myös koko toimialan mitassa. Medialiiton ekonomistin Elias Erämajan mukaan sanomalehtien koronan vuoksi kokema isku on ollut kova, mutta hieman lievempi kuin pelättiin.

Esimerkiksi vuoden toisella kvartaalilla sanoma- ja kaupunkilehtien mainosmyynti päätyi 38 prosentin laskuun, kun pahimmissa ennusteissa pudotuksen arvioitiin olevan jopa 45 prosenttia. Syynä ennusteita lievempään pudotukseen oli se, että yhteiskunnan koronarajoituksia purettiin kesäkuussa ennakoitua nopeammin.

Kaikkiaan sanoma- ja kaupunkilehtien mainosmyynnistä kuitenkin katosi heinäkuun loppuun mennessä yli 50 miljoonaa euroa, ja maltillisen ennusteen mukaan koko vuoden miinus olisi jopa 85 miljoonaa euroa.

Paikallislehdet ovat säästyneet maakunta- ja kaupunkilehtiä pienemmällä mainosmyynnin pudotuksella.

– Kriisin iskiessä isot mainostajat katosivat markkinoilta, mutta pienissä kunnissa kauppiaat ja muut vakiomainostajat eivät lähteneet pois. Se on tukenut pienempien lehtien tilannetta, Erämaja sanoo.

”Osa lomautuksista varmasti realisoituu irtisanomisina jossain vaiheessa.”

Lehtien tilausmyynti on kriisin aikanakin pysynyt suunnilleen ennallaan, ja erityisesti digitilauksia on monissa lehdissä myyty paljon normaalia enemmän.

– Talouden yleisestä kehityksestä riippuu, nähdäänkö tilausmyynnissä iskua loppuvuonna tai ensi vuoden aikana.

Vaikka tulevan ennustaminen on usein vaikeaa, sen voi kuitenkin tällä hetkellä sanoa, että epävarmuus ei hellitä hetkeen. Sekin jää nähtäväksi, kuinka iso osa mediamarkkinoilta tänä vuonna poistuneesta rahasta ei enää palaa.

– Se, että lomauttaminen on ollut helppoa, on tuonut merkittävää pelivaraa yrityksiin laajemminkin. Mutta lomautuksia ei voi ylläpitää loputtomiin. Osa lomautuksista varmasti realisoituu irtisanomisina jossain vaiheessa.

KPK:ssa ei tällä hetkellä ole toimitusjohtaja Luoman mukaan tarvetta pidemmän ajan skenaarioiden luomiselle, vaan yhtiössä eletään tilanteen mukaan. Koronan myötä on joka tapauksessa leikattu ylimääräisiä kuluja ja vähennetty matkustamista luonnollisistakin syistä. Myöskään yt-neuvotteluita ei tällä hetkellä ole yhtiössä käynnissä.

Syksyn näkymät ovat Luoman mukaan lohdulliset, vaikka koronan tulevia vaikutuksia onkin mahdotonta arvioida tarkasti. Luoma toivoo, että ainakin lehtitilauksien kasvun hyvä trendi jatkuisi. Koronakriisi on osoittanut, että totuudenmukaiselle tiedonvälitykselle on kovasti kysyntää.

– Tämä voi kuulostaa poikamaiselta toiveajattelulta, mutta ensi vuosi on vaalivuosi, ja toivoisin että se olisi jo normaali vuosi, Luoma sanoo.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit