Tilaa Uutiskirje!

Kiinalainen internet ansaitsee kehuja käyttömukavuudesta

Suomessa eri mediatalojen sivustot ja sovellukset ovat ulkoasultaan ja käytöltään erilaisia ja keräävät erilaista dataa. Yksinkertaistaminen ja yhtenäisyys auttaisivat myös mediamyyntiä.

Näkökulmat

Kirjoittaja on Karelia-ammattikorkeakoulun projektiasiantuntija Risto Salminen, joka opiskeli vuoden Kiinassa HS-Säätiön stipendiaattina ja toimi viimeksi Karjalaisen digitaalisen liiketoiminnan päällikkönä.

Kävellessäni viime vuoden elokuussa stipendiaattivuoteni ensimmäisiä päiviä Shanghain kaduilla jouduin sopeutumaan ajatukseen, että Kiinan hallinto on halutessaan perillä kaikesta viestiliikenteestäni. Se johtui siitä, että kaikki olennaiset sovellukset ja niiden käyttöön vaadittava teknologia ovat hyvin suoraan linkitettävissä valtiovaltaan.

Vastineeksi tästä uhrauksesta sain kuitenkin yllättävän mukavasti toimineen kiinalaisen internetin. Sanapari ”Kiina” ja ”internet” ei herätä luottamusta, mutta käyttömukavuudesta yhdistelmä ansaitsee kehuja.

Kuluttajan näkökulmasta internetin ydin Kiinassa on Wechat-mobiilisovellus, joka on vähitellen kasvanut ratkaisemaan suuren osan arjen ongelmista. Wechatin kärkiominaisuudet ovat helpot maksu- ja rekisteröitymistoiminnot sekä sosiaalinen media, jonka käyttölogiikassa on paljon samaa kuin Wechatin muun sisällön käytössä. Kun Wechatia katsoo median julkaisualustana, jota se myös on, löytää asioita, joista suomalaiset mediatalot voisivat oppia.

Tärkein opeista on uutispalvelun yksinkertaisuus. Kevyt ulkoasu tarkoittaa yleensä kevyttä koodia ja helppoa navigointia, mikä nostaa sisällön paremmin esiin, parantaa käyttökokemusta ja saa lukijat palaamaan samojen sisältöjen pariin myös jatkossa. Ylimääräiset elementit voi karsia analysoimalla, mitä siitä seuraisi, jos kyseisen osan ottaisi pois.

”Kirjautumisessa kannattaa seurata Mediatilin rakentumista, mutta mikään ei estä palvelumuotoilun aloittamista verkkojulkaisujen yksinkertaistamiseksi jo tänään.”

Kuluttajat haluavat medialta helpon pääsyn kiinnostavaan sisältöön, jota on helppoa jakaa muille ihmisille. Kun reitit sanomalehtien sisältöihin monipuolistuvat entisestään, käyttökokemukset pirstaloituvat. Samalla lukijan riski törmätä turhauttaviin tilanteisiin kasvaa. Joskus sovelluksen selain ei näytä haluttua sisältöä, koska kirjautuminen on tallennettu eri selaimeen. Toisinaan taas valikkorakenne toimii yhdellä laitteella eri lailla kuin toisella. Seurauksena on usein tyytymätön kuluttaja, joka käyttää palvelua jatkossa aiempaa vähemmän.

Suomessa mediatalojen sisällä julkaisut toimivat usein samanlaisesti. Eri mediatalojen palvelut sen sijaan toimivat kovin eri tavoin. Jos sivustot ja sovellukset ovat ulkoasultaan ja käytöltään erilaisia ja keräävät erilaista dataa, on vaikeaa kehittää esimerkiksi nykyistä kiinnostavampia mainosratkaisuja. Yksinkertaistaminen ja yhtenäisyys auttaisivat myös mediamyyntiä.

Kiinnostava siirto oikeaan suuntaan otettiin Suomessa tänä vuonna, kun neljä suurta media-alan toimijaa alkoi työstää kirjautumista yksinkertaistavaa yhteistä Mediatiliä. Mikäli lukijat ottavat tuon kehitysaskeleen julkaisun jälkeen positiivisesti vastaan, toivon mediatalojen tekevän vastaavaa yhteistyötä myös tulevaisuuden kehitystyössä. Yhtenäisen kirjautumispalvelun jälkeen työn alle voisi ottaa kuluttajaystävällisen maksamisjärjestelmän, joka toimiessaan avaisi mediataloille upeita liiketoimintamahdollisuuksia eri toimialoilla.

Kirjautumisessa kannattaa seurata Mediatilin rakentumista, mutta mikään ei estä palvelumuotoilun aloittamista verkkojulkaisujen yksinkertaistamiseksi jo tänään.

> Ensi kerralla kirjoittajana voit olla sinä! Kerro aiheesi toimitukselle sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast