Sulje

Kesäkauden kasvu taittui

kaupunkilehdet, mainonta ja sanomalehdet

Kaupunkilehtien mediamyynti ylsi vastoin trendiä plussalle elokuussa.

Painettujen sanomalehtien kesäkuukaudet kestänyt mediamyynnin kasvu taittui elokuussa.

TNS Gallupin mukaan mediamainonta väheni elokuussa 3,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Painettujen sanomalehtien pudotus oli yleistä trendiä suurempi: 7,6 prosenttia.

Sen sijaan painetut kaupunkilehdet kasvattivat elokuussa mainontaansa 4,7 prosenttia.

Muita elokuun kasvajia olivat elokuvamainonta (+38,8 %) ja verkkomainonta (8,5 %), johon lukeutuu myös lehtibrändien digimyynti.

Elokuussa mainontaansa lisäsivät muun muassa finanssialan, moottoriajoneuvojen, rakennusalan ja telepalveluiden sekä vähittäiskaupan mainostajat. Sen sijaan merkkimainonta ja luokiteltu ilmoittelu vähenivät.

Koko kuluvan vuoden aikana painettujen sanomalehtien mediamyynti on laskenut 4,6 prosenttia ja kaupunkilehtien 5,5 prosenttia. Verkkomainonnan vertailukelpoinen kasvu alkuvuonna on ollut 7,8 prosenttia.

Kommentit