Jakeluyhtiöt ovat alkaneet jakaa kaupunkilehtiä ei mainoksia -talouksiin ainakin Lappeenrannassa, Imatralla, Kouvolassa ja Mikkelissä.
Kokemukset ovat olleet hyviä. Reklamaatioita on tullut hyvin vähän ja jakeluyhtiö Jakelusuorasta kerrotaan, ettei uusi käytäntö ole vaikeuttanut jakajien työtä.
Esimerkiksi Länsi-Savon omistaman Viikkoset-kaupunkilehden jakelumäärä nousi viidenneksen viime keväänä, kun uusi käytäntö aloitettiin konsernin omassa jakeluyhtiössä.
– Kokeilimme jakelua ensin opiskelijoiden ja lapsiperheiden suosimilla alueilla, joilla on paljon kieltolappuja. Kun negatiivista palautetta ei tullut, teimme päätöksen jakaa kaikille, Länsi-Savon jakelupäällikkö Pekka Puikkonen kertoo.
Sanoma Lehtimedian omistamaa Kouvolan Varttia on jaettu ei mainoksia -talouksiin jo yli vuoden, Suomen Lehtiyhtymän lehtiä Lappeenrannan Uutisia ja Imatralaista syksyn alusta.
Sanomalehtien Liitto on ajanut uutta tulkintaa Asiakkuusmarkkinointiliiton suositukseen olla jakamatta ilmaisjakeluja ei mainoksia -talouksiin. Liiton kanta, ettei kaupunkilehtiä rinnastettaisi mainoksiin, sai elokuussa tukea Kuluttajavirastolta.
Asia on kaupunkilehdille periaatteellisesti merkittävä. Kiellon uudelleentulkinnalla on myös taloudellista merkitystä.
– Kaupunkilehti on nyt kiinnostavampi vaihtoehto esimerkiksi huonekaluliikkeille, jotka ovat tottuneet käyttämään omaa suoramainontaa, Lappeenrannan Uutisten ja Imatralaisen päätoimittaja Karri Kannala sanoo.