Sulje

 Ari Heinonen

Katso itse, miten iso uutinen on

Ari Heinonen, dosentti, tiedotusopin lehtori Tampereen yliopistossa

Kun lukija voi itse asettaa Meksikonlahden öljylautan vaikkapa Pohjanlahdelle tai mittailla Predator-sotalennokin toimintasädettä esimerkiksi eteläisessä Suomessa, uutinen saa konkreettisia mittasuhteita aivan toisin kuin edes toimituksen karttapiirroksen avulla.

Interaktiivinen visualisointi on verkkojournalismin eittämättömiä etuja printtiin verrattuna, mutta työkalut sellaisen tekemiseen ovat olleet – ja ovat – turhan hankalia toimitusten työrytmin kannalta. BBC yhteistyökumppaneineen on kuitenkin esitellyt kokeiluversion uudesta välineestä, jollainen olisi omiaan myös verkkolehdille.

Dimensions-nimensä mukaisesti ohjelman tarkoitus on antaa mittasuhteita asioille ja tapahtumille. Kokeiltavana olevassa palvelussa verkkokäyttäjä voi sijoittaa oman kotiseutunsa karttapohjalle tai muulle haluamalleen seudulle muun muassa Afganistanin ja Pakistanin rajan, syvänmeren troolin tai Bagdadin Vihreän vyöhykkeen.

Palvelu toimii postinumeroilla, ja pikkuisen yllättäen se osaa paikantaa ainakin joitakin postinumeroita myös Suomesta. Paikannimenkin avulla saa aiheet haluamaansa paikkaan. Esimerkiksi Bagdadin Vihreä vyöhyke näyttäisi kattavan jokseenkin koko Helsingin niemen Lauttasaaresta Kulosaareen.

Dimensions tarjoaa myös historiallisille asioille mittasuhteita. Aleksandrian kirjasto esimerkiksi olisi muhkean laaja rakennus Kamppiin sijoitettuna ja Kiinan muuri ulottuisi Norjan länsirannikolta Uralille.

Käyttäjä voi suhteuttaa omiin paikkoihinsa myös Kuun, Mars-mönkijän reitin ja muita avaruudellisia mittasuhteita.

Palvelun koeversion esittämiä näkymiä ei taata täysin oikeiksi, mutta idea kyllä välittyy. Tarkoitus on, että jatkossa BBC:n oma väki kykenisi tuottamaan kulloinkin uutisaiheiden kuvittamiseen tarvittavia visualisointeja.

Hyviä ideoita toisenlaiseen kerrontaan ja erityisesti maantieteelliseen visualisointiin tarjoaa myös verkkopalvelu If it were my home. Palvelun perusajatus – jota voi mainiosti soveltaa ulkomaanuutisointiin – on tarjota käyttäjälle mahdollisuus vertailla maailman eri maita ja niiden elämisen olosuhteita.

Parilla klikkauksella lukija voi nähdä esimerkiksi Sudanin tavattoman laajuuden koko Pohjolaan verrattuna. Samassa näkymässä kerrotaan vertailutietoja muun muassa eliniästä, tulotasosta ja sähkönkäytöstä. Niin ikään esillä on lyhyt teksti Sudanista ja ehdotuksia lisälukemistoiksi. Kohtalaisen monipuolinen uutisen kainalo siis.

If it were my home -palvelu on tehnyt myös kiitosta saaneen interaktiivisen havainnollistuksen Meksikonlahden öljylautasta. Jos sen keskus olisi Suomenlahdella, öljyä kelluisi Ahvenanmaalta Pietariin ja Lahdesta melkein Tarttoon.

Käyttäjän niin salliessa tämä palvelu tunnistaa ip-osoitteen perusteella käyttäjän sijainnin ja sijoittaa lautan Google-karttapohjalle tuolla alueella.

Kumpikaan esitellyistä palveluista ei ole vailla puutteita arkisen toimitustyön näkökulmasta. Luotettavuuskin on toistaiseksi vähän niin ja näin, sillä palveluiden näkemykset Meksikonlahden öljylautan koosta ovat erilaiset.

Erinomaista virikettä havainnollisen verkkojournalismin kehittämiselle palvelut joka tapauksessa ovat.

> BBC:n koekäyttämä Dimensions

> If it were my home

> BP:n öljyturmasivu


Brittiläinen Trinity Mirror -lehtiketju tukevoittaa verkkojulkaisujensa paikallista ilmettä kumppanuudessa ei-ammattilaisten paikallisbloggareiden ja yhteisöjulkaisujen kanssa. Esimerkiksi Birmingham Mail on tehnyt yhteistyösopimuksen 25 ulkopuolisen verkkojulkaisun kanssa. Mail saa käyttää yhteistyösivustojen sisältöjä, kunhan mainitsee lähteet ja sijoittaa juttuihin linkit alkuperäisjulkaisuihin.

Lisäksi yhteistyöjulkaisut saavat muun muassa sanoa sanansa siitä, kuinka Mailin avustussäätiön rahoja käytetään.

Paikallisuus on muutenkin jälleen ajan henki verkkostrategioissa. Guardian käynnisti Local-sivustonsa kesäkuussa kolmessa kaupungissa, ja Washingtonissa aloitti elokuussa paikallisjulkaisu TBD. Jälkimmäinen on sekä paikallinen verkkolehti että tv-asema. Sen taustalla ei ole valtamedia, vaan sama väki, joka aloitti politiikan verkkolehden Politicon.

Yhdysvalloissa on myös kehitteillä nettipaikallisjournalismin ”franchise-ketju”. Main Street Connectin ideana on sopia paikallisen yrittäjän kanssa yhteistyöstä, jossa yrittäjä sijoittaa alkupääoman ja emoyhtiö tarjoaa valmiin starttipaketin toimitusjärjestelmästä koulutukseen. Luvassa on myös jatkuvaa tukea toimintaan. Tällaiselle saattaa hyvinkin olla tilaa, kun sanomalehdet supistavat toimintaansa.

> Birmingham Mailin paikalliset yhteisösivut

> Juttua Trinity Mirrorin yhteistyöhankkeista

> Muista paikallisuusviritelmistä Editor & Publisherissa

> ja eMediaVitals-blogissa


Yahoo ei hae paikallisuutta, vaan massoja. Se avasi uutissivustolleen Upshot-nimisen blogin, jonka koostamisessa hyödynnetään Yahoon käyttäjien suosimia hakutermejä. Yahoon väki analysoi hauissa käytettyjä sanoja, lauseita ja aiheita, ja havainnot välitetään uutisblogin tekijöille.

Yahoon uutisten päälliköt kiistävät, että uutistarjonta valikoituisi ainakaan pelkästään hakujen ilmaiseman kysynnän mukaan. Toimituksellinen harkinta on kuulemma edelleen käytössä.

Yahoon Upshot on yhtiön ujosteluista huolimatta yksi uusi esimerkki siitä, etteivät kaikki anna journalististen ihanteiden häiritä käyttäjämäärien maksimointia. Tyyppiesimerkkinä käyttäjistä kerättäviin tietoihin perustuvasta sisällöntuotannosta pidetään Demand Media -sivustoa. Sen tunnuslause on, että palvelu kertoo, ”mitä maailma haluaa kuulla”.

> Yahoon Upshot-uutisblogi

> Juttua aiheesta NY Timesissa (vaatii rekisteröitymisen)

> Demand Media


Tuore Wan-Ifran World Press Trends -raportti kertoo, että Guardianin verkkolehti on kävijämäärältään suurin sanomalehtien verkkosaitti maailmassa. Sillä on lähes 37 miljoonaa kuukausittaista kävijää.

Kymmenen suosituimman verkkolehden joukossa on viisi brittiläistä ja kaksi espanjalaista julkaisua sekä yksi Kiinasta, Japanista ja Yhdysvalloista.

Mutta Aftonbladetin verkkolehti on sijalla 44 noin viidellä miljoonalla kuukausikävijällä, ja Verdens Gangin noin 3,7 miljoonaa kävijää tuottavat sijan 63.

> Tiedote World Press Trends 2010 -raportista (itse raportti on maksullinen)

Kommentit