Tilaa Uutiskirje!

Kaleva ja Aamulehti rakensivat verkkokaupat

Ajankohtaiset

Kaleva ja Aamulehti perustivat tahoillaan verkkokaupat marraskuun taitteessa. Molemmissa lehdissä on yllätytty alkaneen myynnin vilkkaudesta.

Aamulehden Etukauppa.fi:n  logiikkaa on haettu diilipalveluista ja klubimaisista private sales -verkkokaupoista: tarjolla on rajatun ajan rajattu erä tarkoin valikoituja tuotteita ja palveluita vain printtilehden kestotilaajille. Myös myyjät ovat lehden media-asiakkaita, joille kaupataan ilmoitustilaa. Lehti saa tuotteiden hinnasta siivunsa, mutta vähintään yhtä tärkeää on kestotilaajien sitouttaminen.

– Jo nyt verkkokauppamme kautta on myyty infrapunasaunoja. Kun semmoisen ostaa kanta-asiakkaiden etukaupasta, säästöllä kuittaa lähes vuoden tilaushinnan, kehitysjohtaja Seppo Roth sanoo.

Kaleva myy Kauppakeskus24.fi:ssä kauppiaille hyllytilaa – ja samalla ilmoitustilaa printti- ja verkkolehdestä. Sopimuksesta riippuen lehtiyhtiö voi myös ottaa osan tuotteen myyntihinnasta tai katteesta. Alennukset houkuttavat ostoksille.

– Sanomalehden tehtävä on luoda mainonnan kautta kontakti kuluttajan ja kauppiaan välille. Meidän perimmäinen tavoite on luoda tämä kontakti myös verkossa, digitaalisen liiketoiminnan johtaja Juha Väyrynen kertoo.

Hän arvioi, että kaupan pyörittäminen vie ensi vuonna 1,5 henkilötyövuotta Kalevassa.

Aamulehden pilotoima malli voidaan siirtää myös muihin Alman maakuntalehtiin. Myös Kaleva aikoo myydä konseptiaan muille medioille.

Aamulehden kaupan teknisen puolen on toteuttanut Vilkas Group, Kalevan oululainen Koodiviidakko Oy.

Lisää aiheesta