Kaikki päivittäin ilmestyvät sanomalehdet julkaisevat pian verkkosivuillaan maksullista sisältöä.
Suomen Lehdistö -lehden tekemän selvityksen mukaan kolmasosalla seitsemänpäiväisistä lehdistä on maksumuuri ja loput ottavat sen käyttöön lähiaikoina. Monilla muutos on edessä jo tänä vuonna.
Lehtien päätoimittajat ovat sitä mieltä, että puhtaasti mainosrahoitteinen verkkopalvelu ei riitä varmistamaan tulovirtoja.
– Kiristämme ruuvia eli annamme vähemmän sisältöä lukijoille ilmaiseksi. Lukijat pitää opettaa maksullisuuteen vähitellen, sanomalehti Ilkan päätoimittaja Satu Takala sanoo.
Yleisin syy siihen, että lehdet eivät ole vielä tuoneet sivuilleen maksullisia juttuja, on uudistustyön ja teknisten valmiuksien keskeneräisyys.
Lukijat pitää opettaa maksullisuuteen vähitellen.
– Tähän saakka olemme kasvattaneet verkon kävijämäärää. Nyt on ajankohtaista tarjota maksullisia lisäpalveluja, jotka on suunnattu printtilehden tilaajille, Turun Sanomien vastaava päätoimittaja Kari Vainio kertoo.
Maksullisia verkkosisältöjä jo tekevistä yhdeksästä päivälehdestä viidellä on käytössään maksumalli, jossa osa sisällöstä on maksullista ja osa ilmaista. Levikiltään suurin näistä lehdistä on Aamulehti.
Helsingin Sanomat, Keskisuomalainen ja Savon Sanomat taas käyttävät mallia, jossa saa lukea ilmaiseksi viisi juttua viikossa. Ainoastaan yhdellä seitsemänpäiväisellä lehdellä, Iisalmen Sanomilla, on kova maksumuuri, jossa lähes kaikki journalistinen sisältö on maksullista.
Digipalveluja haluava tilaaja maksaa niistä yleensä erikseen. Jotkut lehdet ovat myös sisällyttäneet digipalvelut kaikkien tilaustensa hintaan.
Maksumuuria käyttävät lehdet saavat jo digitilauksista lisätuloja mainostulojen rinnalle. Lehdet eivät kuitenkaan usko, että maksumuuri yksin toisi ratkaisun verkon tulopulmiin. Rinnalla kehitetään jatkuvasti uusia ei-journalistisia ansaintamalleja, esimerkiksi verkkokauppoja.
Yhteensä seitsemänpäiväisiä sanomalehtiä on 28. Muurittomillakin lehdillä on sivuillaan maksullinen printin näköislehti.