Sulje

Riikka Virranta

Journalismi johtaa nyt bisnestä

journalismi

Kun mainostulojen näkymät ovat synkähköt, uutismedia siirtää strategista painoa lukijatuloihin.

Yksi esimerkki:

Syvissä talousvaikeuksissa uinut ruotsalainen päivälehti Göteborgs-Posten on kasvattanut tuntuvasti aiemmin niin ikään rajusti supistunutta toimitustaan. Vuonna 2017 se ilmoitti rekrytoivansa 25 journalistia ja sitten vielä 14 lisää vuosi sitten.

Johto on perustellut rekrytointeja havainnolla, että juuri sisältö johtaa bisnestä: ei ole mieltä säästää itseään hengiltä, on panostettava laatuun.

Lehti on vähentänyt ostoja ulkoa ja siirtynyt aiempaa enemmän talon sisäiseen tuotantoon. Näin tekijöiden taidot ja ajattelu saadaan kokonaisemmin käyttöön ja jälki paranee.

Ruotsin valtion tukeakin saaneen Göteborgs-Postenin tarina ei ole onnellisesti maalissa, mutta ainakin sen vapaassa pudotuksessa ollut levikki kääntyi digitilaajien ansiosta hentoon kasvuun vuonna 2018.

”Tulevaisuudenusko on nyt monessa lehdessä juuri tilaustuloissa ja journalismissa.”

Suomessa mainonnan ja tilaustulojen suhde alkoi muuttua vuoden 2008 taantuman paikkeilla. Ennen sitä kuluttajilta saatavien tulojen osuus tilattavien sanomalehtien tuloista oli noin 40 prosenttia, kun se nyt on noin 60 prosenttia. Ilmiö on voimakkain päivälehdissä, ja sama trendi näyttää vain jatkuvan.

Tulevaisuudenusko on nyt monessa lehdessä juuri tilaustuloissa ja journalismissa.

Kansainvälinen uutismediajärjestö INMA julkisti loppuvuodesta raportin siitä, millaisia organisatorisia ja kulttuurisia muutoksia lukijatuloja korostava malli uutismedialta vaatii.

Journalismin laadun ja erottuvuuden vaalimisen lisäksi tarve kaupallisen osaamisen lisäämiseen toimituksissa korostuu, kun tulonmuodostuksen paineet ovat aiempaa enemmän journalistien harteilla.

Rajoja markkinoinnin, journalismin, datan ja teknologian osaamisen väliltä täytyy viimeistään nyt purkaa. Tarvitaan moniammatillisia tiimejä, jotka ajattelevat brändejä kokonaisuutena.

Toimitusten pitäisi myös osata ajatella lopputuotettaan ei vain kiinnostavina juttuina vaan entistä enemmän palveluna, joka vastaa asiakkaan tarpeeseen. Nuo tarpeet pitäisi luonnollisesti tuntea.

INMAn raportissa lukijoiden korostuminen nähtiin vallansiirtona toimituksille mediataloissa. Sellainen ajatus tietenkin imartelee toimittajia. Fakta kuitenkin on, että kaikille tulovirroille on käyttöä ja myös mediamyynti tarvitsee panostuksia kehitykseen.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit