Tilaa Uutiskirje!

Joni Räikkönen vaihtoi helsinkiläisen konsulttitalon PunaMusta Mediaan, joka on yhdessä kasvutrendissä ”tosi pitkällä”

Tuoreen kasvujohtajan Joni Räikkösen mukaan PunaMustan kasvu löytyy esimerkiksi uudistuvien kaupankäynnin alustojen ymmärryksestä.

Joni Räikkösen mukaan yritykset janoavat liiketoimintaansa parantavia ja tehostavia ratkaisuja sekä kumppaneita, jotka pystyvät tarjoamaan konkreettista hyötyä.
Ajankohtaiset

Mikä sai sinut vaihtamaan helsinkiläisen konsulttitalon pohjoiskarjalaiseen mediakonserniin? 

Moni on kysynyt samaa. PunaMusta Mediahan on markkinoinnin, median ja digitaalisen palvelukehityksen moniosaajakonserni. Moni ei ehkä tiedä, että meillä on töissä esimerkiksi 150 it-osaajaa ja laajasti markkinoinnin osa-alueiden ammattilaisia. Olen tehnyt yritysten kasvutavoitteiden kanssa töitä viimeiset 10 vuotta. Kun ajattelin, miten keskeisten ja kriittisten kasvun kysymysten ääressä PunaMusta toimii, kiinnostuin kovasti. 

Haitko paikkaa itse vai headhuntattiinko sinut? 

Headhuntattiin. Luulen, että PunaMusta halusi ihmisen, joka ei vastaa täysin sitä, millaisia ihmisiä heillä aiemmin on ollut. Tämä on herkullinen mahdollisuus yllättää kaikki. 

Olet pelannut kymmenisen vuotta sitten jääkiekkoa ammatiksesi Ranskassa. Miten kuvailisit rooliasi PunaMustalla jääkiekkotermein? 

Peliurallani olin kaveri, jonka voi laittaa kentälle missä tilanteessa tahansa, joka ajattelee joukkueen etua ennen omaa etuaan ja antaa aina kaikkensa voiton tai yhteisen tavoitteen eteen. Näillä vahvuuksilla olen pärjännyt myös työelämässä. Kasvujohtajana toimiminen taas on urheilutermein pelinrakentamista. Pyrin luomaan tiimimme kanssa maalipaikkoja asiakkaille ja nautin, jos olemme syöttöpörssin kärjessä. 

”Polarisaation vuoksi epäluotettava tieto lisääntyy ja siksi luotettavalle, puolueettomalle tiedolle on yhä korostuneempi tarve.”

Mistä PunaMusta-konsernin kasvu löytyy? 

PunaMustahan on tehnyt tosi paljon yritysostoja viime vuosina. Niiden osaamisia yhdistelemällä pystytään mahdollistamaan asiakkaille merkittävä arvo. Konkreettinen esimerkki ovat digitalisoituvat markkinoinnin ja kaupankäynnin alustat ja vähittäiskaupan ostajadataa hyödyntävän oman median voimakas kasvu. Rakennamme esimerkiksi verkkokauppoja ja -sivuja, joihin tarvitaan käyttäjälle näkyvän puolen lisäksi paljon asiakasymmärryksen hallintaa ja eri järjestelmien integraatioita. PunaMusta on tässä kasvutrendissä tosi pitkällä. 

Asteikolla 1–10, kuinka valoisana näet medialiiketoiminnan tulevaisuuden? 

Sanon 9 siitä johtuen, että polarisaation vuoksi epäluotettava tieto lisääntyy ja siksi luotettavalle, puolueettomalle tiedolle on yhä korostuneempi tarve. Trendi korostaa kansallisten, alueellisten ja paikallisten medioiden tärkeyttä. 

Mitä sanoisit ensimmäiseen työpaikkaansa tulevalle nuoremmalle itsellesi? 

Jokainen työpaikka antaa tärkeää oppia ja näkemystä, vaikkei se olisikaan alalla, mihin myöhemmin esimerkiksi opintojen myötä päätyy. Kannattaa olla utelias ja kiinnostunut siitä, mitä yritys tekee ja miksi se pärjää. Ja kannattaa muistaa myös nauttia. Elämässä on paljon muutakin kuin työ. 

Joni Räikkönen aloitti PunaMusta Median kasvujohtajana syyskuun alussa. Hän on työskennellyt viimeiset viisi vuotta konsulttitalo Milttonilla muun muassa kasvujohtajana. Räikkönen on kauppatieteiden maisteri Vaasan yliopistosta. 

Lisää aiheesta