Tilaa Uutiskirje!

Johtaja omilla ehdoilla

Aalto-yliopiston tutkijan Taija Townsendin mukaan media antaa naisjohtajien oman äänen kuulua entistä paremmin.
Aalto-yliopiston tutkijan Taija Townsendin mukaan media antaa naisjohtajien oman äänen kuulua entistä paremmin.
Ajankohtaiset

 

• Median tapa kertoa naisjohtajista muuttuu. Naisjohtajat voivat itse vaikuttaa siihen, miten heistä julkisuudessa puhutaan.

• Perinteinen tapa puhua naisjohtajista kuvailee pukeutumista ja meikkiä, tytöttelee ja ihmettelee sitä, ettei uraohjus halua perhettä. Tämä tapa on hiljalleen murtumassa.

 

– On kyse siitä, mikä on uutisen arvoista. Pelkkä johtajan sukupuoli ei välttämättä enää ole sitä. Nais- ja miesjohtajien käsittelyssä erot eivät ole enää niin suuria kuin aiemmin, sanoo Aalto-yliopiston tutkija Taija Townsend.

Townsend tutki väitöskirjaansa varten kahta korkean profiilin naisjohtajaa, Yhdysvaltojen ulkoministeriä Hillary Clintonia ja brittiläistä finanssialan johtajaa Nicola Horlickia. Hän vertasi naisten tapaa puhua itse itsestään angloamerikkalaisen median tapaan kirjoittaa heistä.

– Molempien tutkimieni naisten kohdalla tunnustettiin, että he ovat johtajia. Heihin suhtauduttiin vakavasti. Tuotiin esiin oikeita asioita eikä keskitytty esimerkiksi ulkonäön kuvailuun.

Tutkija uskoo, että myönteinen, stereotypioita rikkova käsittelytapa yltää lopulta johtajista muihin naisiin. Hänen ratkaisunsa tasa-arvon edistämiseksi on yksinkertainen: pitää korostaa tasapuolista käsittelyä sekä määrässä että laadussa.

– Jos halutaan tasa-arvoa, on hyvä kiinnittää huomiota siihen, miten sukupuolista kirjoitetaan. Silti en usko, että toimittajan on mahdollista olla aina täysin tasapuolinen: ammattilainenkin on ihminen.

Lue lisää median naisjohtajakuvasta Suomen Lehdistöstä 2/2012.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast