Tilaa Uutiskirje!

Instagramin käyttö uutisseurantaan on kasvava trendi: Samalla lisääntyy palvelun arvo uutistoiminnassa

Ingressi

Ajankohtaiset

Ingressi

Instagramin käyttö tiedonhakuun ja uutisten seuraamiseen on kasvussa. Reuters-instituutin Digital News Reportin mukaan monessa maassa jopa neljännes 18–24-vuotiaista haki Instagramista tietoa koronaviruksesta tänä keväänä.

Saman tutkimuksen mukaan Instagram toimi Suomessa uutisvälineenä vain seitsemälle prosentille. Arvelisin luvun nousevan. Britannian viestintävirasto Ofcomin tutkimuksen mukaan Instagram on seuratumpi uutislähde kuin BBC:n kaikki radiokanavat tai The Guardian.

Uutispalvelu Axios ilmoitti elokuisessa jutussaan, että kyseessä on trendi. Erilaista infografiikkaa Instagramissa julkaisevat ja aktivismiin kannustavat tilit ovat kasvattaneet seuraajamääriään selvästi. Osansa kasvusta on saanut sellainenkin media kuin tutkivaan journalismiin keskittyvä ProPublica, joka julkaisee lähinnä tekstivoittoista sisältöä.

Mikä on ilmiön taustalla?

Uskottavan oloisia veikkailuja on muutama. Yksi tekijä on se, että Facebookiin ja Twitteriin verrattuna Instagram tuntuu väljemmältä paikalta, sellaiselta jossa suuret toimijat eivät ole vielä varanneet kaikkea tilaa itselleen.

Toisekseen Instagramissa toisten postausten jakaminen helposti onnistuu vain stooreissa – vuorokauden sisällä näkyvistä katoavissa julkaisuissa – ja sekin on ollut mahdollista vasta vuodesta 2018 eli pari vuotta story-ominaisuuden esittelyn jälkeen. Kilpailevat alustat on alusta asti rakennettu muiden julkaiseman sisällön uudelleenjakamiseen. Ehkä siksi uutiskäyttö on alkanut vasta äskettäin.

Kolmanneksi samantapainen ilmiö on nähty jo aiemmin Youtubessa. Kun somealustalla on paljon käyttäjiä ja hakutoiminto näkyvällä paikalla, hakua käytetään myös ajankohtaisten asioiden tutkimiseen.

Eräiden kriitikoiden mielestä ainakin osa Youtuben haitallisimmasta sisällöstä on saanut happea juuri siitä, etteivät perinteiset mediayhtiöt tajunneet, miten suosittu hakukone Youtube on suurten uutistapahtumien aikaan. Se jätti tilaa häikäilemättömille toimijoille, jotka latasivat videoidensa otsikot täyteen klikinkalastelusanoja ja lupasivat kertoa totuuden. Instagramin versio tästä saattavat olla QAnon-salaliittoteoriaa jakavat tilit, jotka paketoivat viestit samaan estetiikkaan kuin muutkin vaikuttajat.

Missourin yliopistossa toimiva, journalismin tulevaisuutta tutkiva Reynolds Journalism Institute keräsi kesällä kokemuksia Instagramin käytöstä uutistoiminnassa. Koko blogikirjoitus on lukemisen arvoinen, joten nostan tähän vain osan siinä tarjotuista neuvoista.

Eräs kiinnostava huomio oli, että tykkäysten ja kommenttien määrän sijaan kannattaa seurata sovelluksen sisäisiä jakoja ja tallennuksia. Ne kertovat siitä, että sisältö on oikeasti kiinnostanut seuraajia eivätkä he ole painaneet sydäntä vain kohteliaisuudesta.

Toinen vinkki oli, että kuvateksteihin kannattaa merkitä muita Instagram-tilejä, joilta löytyy lisätietoa aiheesta. Se voi hyvinkin johtaa siihen, että käyttäjät tallentavat kuvasi ja palaavat myöhemmin sen pariin tarkistamaan, mitkä ne tägätyt tilit olivatkaan.

Tiedon pilkkominen pieniksi palasiksi on suositeltavaa. Se ei ole puute vaan ominaisuus: käyttäjien on helppo napata tiedonmuruja osaksi omia stoorejaan.

Eikä kannata väheksyä Instagramia tiedonhankintavälineenä. Baltimoren korruptoituneista poliiseista kertovan I Got A Monster -tietokirjan äskettäin julkaissut Brandon Soderbergh kertoi, että hän lähestyi useita haastateltavia – poliisin uhreja – henkilökohtaisen Instagram-tilinsä kautta. Se tuntui vähemmän viralliselta ja siten myös vähemmän uhkaavalta kuin sähköposti.

Soderbergh käytti Instagramia myös faktantarkistukseen. Minkä värinen taivas oli tiettynä iltana? Välillä hän näki senkin, miltä poliisien ryöstämäksi joutuneiden ihmisten kotona näytti ennen kuin niihin tunkeuduttiin.

1 Stoorit ovat Instagramin jakamistalouden tärkein elementti.
2 Palastele tieto yhden kuvatekstin kokoisiksi suupaloiksi.
3 Kerro seuraajille, mitä heidän pitää tehdä: jaa kuva, tallenna se, tägää kaverisi.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast