Tilaa Uutiskirje!

Ilta-Sanomatkin tarjoaa nyt maksullisia digisisältöjä – toivoo merkittävästä lanseerauksestaan pitkäaikaista kivijalkaa tilaustuloihin

Tarkkojen tutkimusten jälkeen Sanomalla todettiin, että IS:n tilaajamaksulliselle Extra-palvelulle on tilaa markkinoilla eikä se syö tuloja yhtiön muilta lehdiltä.

Yksi IS Extran lanseerauspäivän jutuista käsitteli Suomen entistä pääministeriä Sanna Marinia. Kuvankäsittely: Elina Kuismin
Ajankohtaiset

Viimeinenkin suuri pohjoismainen iltapäivälehti tarjoaa nyt maksullisia digitaalisia sisältöjä, kun IS julkaisi Extransa eilen tiistaina. 

Ilta-Sanomien päätoimittajan Johanna Lahden mukaan tilausmaksullisen palvelun perustamista on vuosien varrella pohdittu paljon. Viime vuoden puolella Sanoma lähti selvittämään asiaa tosissaan. Tutkittiin yleisön kiinnostuksen kohteita ja maksuhalukkuutta, haarukoitiin hintoja ja suunniteltiin digikehitystä ja myyntiä.

– Lopputulema oli, että tämä on järkevää myös koko Sanoman kannalta. Tämäntyyppiselle palvelulle on ylipäätään tilaa markkinalla ja ilman, että se merkittävästi vaikuttaa muiden tilattavien medioidemme tuloihin, Lahti sanoo.

Lahti arvioi IS Extran erottuvan muista vastaavista tilausmaksullisista palveluista sillä, että Sanoma kykenee laajan tuotevalikoimansa ansiosta sisällyttämään tilauksiin aikakauslehtien, kuten Me Naisten ja Urheilulehden, sekä suoratoistopalvelu Ruudun sisältöjä. 

IS Extrassa on tarkoitus julkaista noin 4–6 journalistista juttua päivässä, Lahden mukaan erityisesti hyötyjournalismia. 

– Tilaajat haluavat esimerkiksi kehittää itseään, säästää rahaa tai kohentaa talouttaan. 

Tämän lisäksi Extraan tulee taustoittavia uutisia ja tutkivaa journalismia, historiajuttuja sekä human interest -tarinoita ja henkilöjuttuja.

”Tilaajat haluavat esimerkiksi kehittää itseään, säästää rahaa tai kohentaa talouttaan.”

IS Extralla ei ole Ilta-Sanomissa omaa toimitusta. Sitä vetää neljän hengen ydintiimi, johon kuuluvat toimituspäällikkö Miia Talvio, featuretoimituksen esihenkilö Hilkka Tiiro (joka on aiemmin vetänyt vastaavaa palvelua Iltalehdessä), syventävien sisältöjen toimitusta johtava Mari Markkanen sekä uutispäällikkö Kaisa Ylhäinen. Juttuja ja muita sisältöjä Extraan tekevät lehden kaikki osastot. 

Lahden mukaan Extran perustaminen on tuonut taloon noin 7 henkilötyövuoden verran uutta osaamista. Kyse on Ilta-Sanomien merkittävimmästä uuden tuotteen lanseerauksesta vuosiin. 

– Tavoittelemme vahvaa digitaalista tilaustulokivijalkaa mainostulojen rinnalle. Samaan aikaan mainosrahoitteisuus on edelleen selkeä päästrategiamme, Lahti sanoo. 

Extran tulo IS:n valikoimaan ei Lahden mukaan sinällään muuta median tekemisessä mitään, mutta nyt on totuteltava siihen, että maksumuurin takana olevat jutut eivät kerää aivan yhtä suuria yleisöjä kuin vapaasti luettavat. Tarkoitus ei kuitenkaan ole vähentää ilmaistenkaan juttujen määrään.

– Ehkä tätä kautta printtilehteen päätyy todella pohditusti tehtyjä juttuja, mutta niitähän me tekisimme joka tapauksessa. 

Lahden mukaan IS Extran tilaus- ja liikevaihtotavoitteet ovat ”kunnianhimoiset”, mutta tarkkoja lukuja ei kerrota julkisuuteen. Ensimmäisen päivän perusteella IS:ssä ollaan ”huomattavan positiivisesti yllättyneitä” Extraan kohdistuneesta kiinnostuksesta. 

IS Extran normaalihinta on sama kuin sen pääkilpailijan eli IL Plus -palvelun, 6,99 euroa kuukaudessa.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast