Sulje

Ilkka-yhtymäkin oikoo sanomalehden tavoittavuutta

Ilkan tavoittavuusmainos

Ilkan ja Pohjalaisen ilmoitusasiakkaille suunnattu mainoskampanja koostuu sekä tilastotiedosta että mielikuvamainonnasta.

Ilkka ja Pohjalainen aloittivat lehtien vahvuuksien markkinoimisen ilmoittajille printissä ja verkossa. Ajatus sai vauhtia MTV3:n printin ja television tavoittavuutta vertailevasta kampanjasta.

– Vaikka aloitimme omista lähtökohdista, Maikkarin kampanja vakuutti meidät tarpeesta viestiä vahvemmin tutkittua tietoa lehdistä, I-Mediat Oy:n markkinointipäällikkö Annemari Pulkkinen sanoo.

Idea ilmoittaja-asiakkaille tehtävän mainonnan suunnanmuutoksesta sai alkunsa vuosi sitten.

– Sanomalehden vahvuuksista emme ole juuri puhuneet ja se sai loppua. Vähän hävettää, ettemme ole aiemmin kunnolla käyttäneet kaikkea sitä tietoa, mitä meillä lehdistä on, idean keksinyt I-Mediat Oy:n yritysmarkkinoinnin johtaja Hannu Uusihauta sanoo.

 

Myös Savon Sanomat ja Karjalainen ovat tehneet ilmoituskampanjan vastaamaan MTV3:n printin tavoittavuuden kyseenalaistavaan kampanjaan. Toisin kuin Savon Sanomissa ja Karjalaisessa I-Mediat Oy:ssä päätettiin olla vertaamatta sanomalehtiä ja televisiota.

Savon Sanomien päätoimittaja Jari Tourusen mielestä lehtien pitäisi rohkeammin markkinoida omia vahvuuksiaan. Annemari Pulkkinen ja Hannu Uusihauta eivät kuitenkaan usko vertailuun.

– Mainonta on taidelaji: jos ampuu yli, osuu helposti omaan nilkkaan. Saattaa olla, että kilpailun kovetessa myös konstit kovenevat, ja Maikkarin aloittama vertailu on tullut jäädäkseen, Uusihauta pohtii.

 

Ilkka ja Pohjalainen julkaisivat ensimmäiset mainoksensa jo elo-syyskuussa 2012. Molemmat lehdet julkaisevat mainoksia kaikissa välineissään. Ilmoituksia on julkaistu myös yrittäjille suunnatuissa ammattilehdissä.

Kampanjaan kuuluu sekä mielikuvamainontaa että tilastotietoa. Ilmoitusten tarkoitus on viestiä muun muassa vahvasta lukijasuhteesta sekä tehdä kokonaistavoittavuus tutuksi ilmoittajille. Ilkan verkon ja printin kokonaistavoittavuus on 151 000 ja Pohjalaisen 81 000.

– Käytämme muun muassa KMT:n lukuja. Emme käytä lainkaan omia tutkimuksia, koska halusimme korostaa sitä, että luvut eivät ole meidän keksimiämme, Pulkkinen kertoo.

Pulkkisen mukaan kyse ei ole lyhyestä kampanjasta, vaan ilmoituksia on tarkoitus julkaista tasaisesti. Vastaavat mainokset suunnitellaan myös Ilkka-yhtymän kaupunkilehdille.

 

Lue lisää Savon Sanomien ja Karjalaisen mainoskampanjasta Suomen Lehdistön numerosta 12/12.

Kommentit