Tilaa Uutiskirje!

Huonoin toimitus ikinä

Näkökulmat

Kirjoittaja on Suomen Lehdistön päätoimittaja.

Lehti käyttää resursseja juttuihin, joita harva lukee: taustoittamattomiin uutisiin, joissa kerrotaan uusimmasta käänteestä – ja jotka voi lukea muualtakin.

Feature-sisällöt ja kolumnit koskevat liian harvoin polttavia kysymyksiä.

Editointi painottuu kielen viilaukseen, kun siitä olisi suurin apu suunnitteluvaiheessa.

Uutisointi on tekstipainotteista, vaikka mobiili on kuvallinen maailma.

”Sivunäytöt eivät mittaa menestystä: hassu viraalihitti ei ole yhtä arvokas kuin uniikki, lukijan näkemystä lisäävä artikkeli – ainakaan, jos halutaan tilaajia.”

Ja löysihän toimituksen sisäinen työryhmä paljon muutakin korjattavaa:

Toimitus kaipaa lisää visuaalisia asiantuntijoita, joita myös pitäisi osallistaa aiemmassa vaiheessa journalistista prosessia. Samoin kirjoittajien tulisi auttaa visuaalisen journalismin muotoilussa.

Tavoitteet ja vastuut ovat epäselviä. Ketkä ovat ensisijaista yleisöä ja mitkä journalistiset muodot priorisoidaan?

Mittarit ovat vääriä. Sivunäytöt eivät mittaa menestystä: hassu viraalihitti ei ole yhtä arvokas kuin uniikki, lukijan näkemystä lisäävä artikkeli – ainakaan, jos halutaan tilaajia.

Liian harva ylipäätään pääsee käsiksi dataan.

Organisaatiorakenne on vanhentunut. Tärkeiden teemojen seuranta jakaantuu useille osastoille – tarvitaan temaattisia tiimejä, joita voidaan perustaa ja purkaa kevyesti.

Tuotteistus ei toimi: toimitus keskittyy päivän kiireisiin, kun tulevaisuuden käyttökokemusta suunnitellaan pidemmällä perspektiivillä.

Printti dominoi tekemistä ja työrytmiä, vaikka juuri paperilehden tekeminen pitäisi erottaa omaksi osastokseen.

Kuulostaako tutulta, edes osin? Onneksi olkoon, tekemisenne on maailmanluokkaa!

Esimerkit ovat New York Timesista. Ne tulevat esiin lehden vuoteen 2020 katsovassa raportissa Journalism That Stands Apart.

Toki NYT on analyysinsa mukaan myös siteeratuin uutismedia, joka tekee maailman parasta journalismia ja kerää digituloja enemmän kuin monet kilpailijansa yhteensä.

> Lue myös: New York Times katsoi vuoteen 2020 – näihin toimiin se ryhtyy heti

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast