Kaupunkilehdet Metro ja HS Mesta yhdistyvät, jotta mediamyynti saisi hyödyt irti jättipeitosta pääkaupunkiseudulla.
Sanoma yhdistää kaupunkilehtibrändinsä Metron ja HS Mestan.
Jatkossa pääkaupunkiseudun liikennevälineissä näkyy HS Metro. Torstaisin se jaetaan myös 160 000:een pääkaupunkiseudun talouteen, joihin ei tule painettua Helsingin Sanomia. Tässä uusi lehti korvaa HS Mestan.
Helsingin Sanomien vastaavan päätoimittajan Kaius Niemen mukaan tarkoitus on hakea mahdollisimman hyvä peitto pääkaupunkiseudulla ja ottaa siitä entistä paremmin hyöty irti.
Aikaisemmin Metro, Mesta ja HS ovat olleet brändillisesti aika erillään. Tuomme nämä yhteen, eli tuotteistamme ja virtaviivaistamme mainospaikat.
– Aikaisemmin Metro, Mesta ja HS ovat olleet brändillisesti aika erillään. Tuomme ne yhteen, eli tuotteistamme ja virtaviivaistamme mainospaikat, Niemi sanoo.
HS-tuoteperhe tavoittaa jatkossa torstaisin pääkaupunkiseudulla 507 000 ihmistä.
Sekä Metro että HS Mesta on tehty Helsingin Sanomien toimituksessa, joten organisatorinen muutos ei ole iso. Torstain lehden tavoittavuus on kuitenkin niin suuri, että lehteen panostetaan toimituksessa.
– Huomioarvon on oltava sellainen, että nekin, jotka eivät ole Helsingin Sanomien tilaaja-asiakkaita, ottavat lehden käteensä.
Huomioarvon on oltava sellainen, että nekin, jotka eivät ole Helsingin Sanomien tilaaja-asiakkaita, ottavat lehden käteensä.
Ei-tilaajille suunnattu kaupunkilehti HS Mesta lanseerattiin tammikuussa 2013 samaan aikaan tabloidiuudistuksen kanssa.
Viikoittaiseen lehteen koottiin muun muassa Hesarin muissa kanavissa aiemmin julkaistuja juttuja. Käytäntö jatkuu nyt HS Metrossa.
– HS.fi:ssä on noin 150 juttua päivässä. Siitä riittää ammennettavaa ilmaispuolellekin. Maksullisen tuotteen puolella lisäarvo tuodaan analyyttisyydellä ja syvällisyydellä. Tämä jako on ihan selkeä, Niemi sanoo.
Päätoimittaja Antero Mukka luonnehti viime vuonna HS Mestaa Suomen Lehdistössä light-versioksi painetusta Hesarista. Niemen mukaan uudistunut HS Metro on lähempänä Metroa kuin Hesaria.
HS Metroon tulee nykyistä enemmän teemasisältöä, kuten ruokaa, asumista ja autoilua.
– Lyhyempi ja suoraviivaisempi uutisointi on Metron ydintä, ja Metrolla on tiivis lukijasuhde. Lukijat tuottavat sinne paljon sisältöä, mikä ehdottomasti säilytetään.
– Pääkaupunkiseudulla on kuitenkin satoja kaupunginosia. Lukijoiden aktiivisuus auttaa meitä pitämään alueen asioita paremmin silmällä, Niemi sanoo.