Tilaa Uutiskirje!

Historia hukassa: Kotimaisen median vanhoja verkkokävijämääriä ei voi enää tarkistaa julkisista lähteistä

Näkökulmat

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja yhteiskuntatieteiden tohtori.

Yritin tarkistaa kotimaisten mediasivustojen vanhoja viikkokävijämääriä.

Lopputulos oli sokki: koko mittaushistoria 1990-luvun puolivälistä aivan viime vuosiin asti on kadonnut julkisista lähteistä.

Ennen viikkokävijöitä mittasi TNS Gallup Oy eli nykyinen Kantar TNS Oy. Kantar myi vuonna 2015 mittausliiketoiminnan Media Metrics Finland Oy:lle, joka hankki kävijämittausta muutaman vuoden ajan amerikkalaiselta Comscorelta.

Nykyisin mittauksesta vastaa Media Metricsin alaisuudessa toimiva FIAM yhteistyössä tanskalaisen Audience Projectin kanssa.

Vanha data on poistettu TNS:n sivuilta toukokuun 2020 aikana. Internetin Wayback Machinella löytää vain rippeitä.

”Mediatutkimuksen kannalta tilanne on katastrofi.”

Kantarin toimitusjohtaja Satu Yrjänen kertoi, että koska he eivät omista enää kyseistä dataa, lukuja ei voi luovuttaa. Hänen mukaansa vanha data saattaisi löytyä Comscorelta.

Comscorellakaan vanhoja tietoja ei ole tallessa. ”Toimialalla ei ilmeisesti ollut tarvetta säilöä historiatietoa”, totesi Comscorella työskentelevä Janne Kuvaja.

FIAMin sivuilla on kävijätietoja lokakuusta 2020 lähtien. Koronavuosi olisi kiinnostavaa tarkasteltavaa tutkimusmielessä, mutta suuret mediasivustot puuttuvat yhä mittauksesta. FIAMin alkuvuosi 2020 hurahti uuden alihankkijan sisäänajossa ja tietosuojaongelmia ratkoessa.

Niinpä myös 2020 on kävijädatan menetetty vuosi.

FIAMin toiveissa on, että aprillipäivänä 2021 olisi julkisesti jaossa myös suuria mediasivustoja koskevia kävijätietoja. Ne ovat itse saaneet mittaustietoa tiskin alta mutta suuri yleisö ei.

”Olet ensimmäinen, joka nostaa vanhojen lukujen puuttumisen tapetille”, totesi Media Metricsin toimitusjohtaja Liisa Lundström.

Mediatutkimuksen kannalta tilanne on katastrofi. Mediataloja itseään varmaankin kiinnostavat nykykävijät enemmän kuin vanhat. Silti on pakko kysyä, millainen tulevaisuus on toimialalla, joka hukkaa oman historiansa?

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast