Tilaa Uutiskirje!

Hillan uusi sisältöjohtaja Inka Partanen johtaa etänä ja korostaa työkulttuurin tärkeyttä

Hybridityö muutti työtapoja. Nyt olisi hyvä hetki pysähtyä miettimään niitä myös ihmisten jaksamisen kannalta, sanoo Inka Partanen.

Inka Partanen uskoo, että työelämää voi raken­taa niin, että kaikki sopeutuvat tahtiin ja työtapoihin. ”Kieltäydyn ajattelemasta, että olisi sääntö, että kaikki eivät pärjää työelämän vauhdissa.”
Ajankohtaiset

Heittäydyit kokopäiväiseksi viestintäyrittäjäksi viime marraskuussa. Nyt kuitenkin otit vastaan palkkatyön. Miten siinä niin kävi, Hilla Groupin uusi sisältöjohtaja Inka Partanen?

Sitä olen itsekin ihmetellyt. Tosissani lähdin yrittäjähommiin, mutta sattumalta yrittäjyyden alkumetreillä aloin tehdä Hillalle saittiuudistusprojektia. Yhteistyön kautta pääsin keskustelemaan tällaisesta pestistä.

Asut Porissa ja toimipisteesi on reilun 300 kilometrin päässä Kokkolassa. Hillalla on yli 30 lehteä, joista osa Kainuussa ja Lapissa. Miten johtaminen onnistuu etänä?

Varmasti tosi hyvin. Me kaikki Hillan toimituksissa teemme yhteistyötä pitkien välimatkojen päähän. Onhan siinä maantieteellistä kenttää, ja joku on aina väärässä paikassa.

Pidän tärkeänä, että ihmiset kohtaavat myös livenä, vaikka se ei olisi säännöllistä. Ruudulla mennään liian herkästi asialistan suorittamismoodiin ja vapaa keskustelu jää vähäiseksi.

Mikä on tehtäväsi konsernin sisältöjohtajana?

Sisältöjohtajan työ on toimitusten välisen yhteistyön ja toimituksellisen työn ja journalismin kehittämistä. Käytännössä työskentelen paljon päätoimittajien kanssa. Alueiden eli Kainuun, Lapin ja Pohjanmaan sisäinen yhteistyö on jo pitkällä, mutta nyt haemme koko konsernin tiiviimpää yhteistyötä. Mietimme paljon tilaajia sitouttavan ja tuovan sisällön kehittämistä.

Luet paljon johtamisoppaita. Mikä on tärkein ohjenuorasi johtamisessa?

Tärkeintä on saada paljon ajatuksia. Kun kollegoilta, oman kokemuksen kautta tai kirjoista ja seminaareista kertyy ajatuksia, sieltä seuloutuu ratkaisuja eri tilanteisin. On aina tervettä kyseenalaistaa omia toimintatapojaan.

Mediataloista työskentelit viimeksi Schibstedillä liiketoimintajohtajana Rakentaja-tuoteperheessä. Mitä suomalaisten mediayhtöiden pitäisi oppia Schibstediltä?

Itselleni jäi sieltä matkaan työn tekemisen ilo. Olen aika asiaorientoitunut, ja Suomessa olen kohdannut mediataloissa sellaista ”kohti seuraavaa ongelmaa” -ajattelua. Pitäisi käyttää paljon aikaa ja energiaa onnistumisten nostamiseen. Fiiliksen ja työkulttuurin johtaminen on tosi olennaista myös työtehon ja tulosten parantamisessa.

Kirjoitit blogissasi, miten olet muun muassa oksentanut stressin vuoksi ja käynyt vessassa itkemässä kesken työpäivän. Miten uupumusongelmaa voidaan ratkaista?

Nyt pitäisi jarruttaa ja miettiä tapoja johtaa tiimien uudistuneita työtapoja niin, että ihmiset löytäisivät balanssin. Vaatii myös itsensä johtamista meiltä kaikilta, että työ tuntuu hallittavalta.

Olen itsekin nähnyt monenlaisia vaiheita urallani. Niissä on helppo tunnistaa, että vaatimukset, odotukset ja tehtävät ovat olleet jäsentymättömiä, mutta on myös tilanteita, joissa olen itse vaatinut liikaa itseltäni. Näitä voi kumpaakin kehittää.

Mitä sanoisit ensimmäiseen alan työpaikkaan tulleelle nuorelle itsellesi?

Vielä rohkeammin voisi uskaltaa kokeilla ja kysyä myös tyhmiä kysymyksiä. Meni pitkään, että ammatillinen itseluottamus ja työelämäkokemus toi varmuutta heittäytyä mukaan asioihin, joista ei tiennyt alun perin yhtään mitään.

Inka Partanen valittiin Hilla Groupin sisältöjohtajaksi helmikuussa. Sitä ennen hän työskenteli hetken perustamassaan viestintätoimisto Voittamossa. Schibstedillä Partanen on työskennellyt Rakentaja-tuoteperheessä liiketoimintajohtajana. Hän on tehnyt pitkän uran Alma Mediassa muun muassa Alma Consumerin digitaalisen kehityksen johtajana, Alma Aluemedian kehitysjohtajana sekä Satakunnan Kansan toimituspäällikkönä, verkkopäällikkönä ja toimittajana.

Lisää aiheesta