Tilaa Uutiskirje!

Helsingin Sanomien organisaatio mullistuu – pienet sisältötiimit korvaavat vanhan osastojaon ja kirjoittavien toimittajien määrä lisääntyy 

Muutosneuvotteluiden seurauksena kymmenien työntekijöiden työnkuva muuttuu. ”Nähdäkseni meillä on nyt paremmat mahdollisuudet tehdä nopeampaa digikehitystä”, sanoo Erja Yläjärvi.

Erja Yläjärvi osallistui SuomiAreena Goes Media -kekustelutilaisuuteen keväällä 2022, silloin vielä Hufvudstadsbladetin päätoimittajana. Helsingin Sanomia hän on johtanut viime syksystä lähtien. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva
Ajankohtaiset

Helsingin Sanomissa valmistellaan parhaillaan kenties lehden historian suurinta organisaatiouudistusta. Eilen päättyneiden muutosneuvotteluiden seurauksena kahdeksan journalistia irtisanotaan ja kymmenien ihmisten työnkuva muuttuu. 

Päätoimittaja Erja Yläjärven mukaan lehden perinteisestä osastojaosta luovutaan ja toimitukseen muodostetaan pääosin alle 10 henkilön kokoisia sisältötiimejä, jotka kykenevät tekemään seuranta-alueiltaan digitaalista sisältöä aiempaa nopeammin ja tehokkaammin.

– Tulemme panostamaan enemmän journalististen tekoälytuotteiden kehittämiseen ja myös some ja audio pystytään uudessa mallissa hoitamaan koherentimmin, Yläjärvi sanoo. 

Sisältöstrategiatyö lehdessä käynnistyy nyt toden teolla.

Yläjärven mukaan Helsingin Sanomien on lähtökohtaisesti palveltava kaikenlaisia lukijoita, mutta joissakin sisältötiimeissä voidaan toisia tarkemmin miettiä kohderyhmiä ja lukijoiden erilaisia tarpeita. Esimerkiksi lifestyle-tiimeissä on tarkoitus miettiä, miten nykyisten tilaajien ja nuorempien mahdollisten tilaajien tarpeet eroavat, koska vaikkapa ihmissuhteisiin liittyvät asiat voivat näyttää eri yleisöissä hyvin erilaisilta.

Hän ei kuitenkaan vielä halua puhua yksityiskohdista kovin täsmällisesti, sillä työnkuva- ja työsopimusneuvottelut henkilöstön kanssa jatkuvat. Toimituspäälliköiden nimitykset julkistettiin jo eilen. Uuden organisaation on tarkoitus aloittaa 13. toukokuuta.

Se on kuitenkin selvää, että kirjoittavien toimittajien määrä Helsingin Sanomien toimituksessa lisääntyy ja tuottajatyyppiset tehtävät vähenevät. Sisältöjen suunnittelu ja editointi taas keskitetään tuotedeskiin uutisjohdolle.

– Pidän editointia edelleen hyvin keskeisenä osana maksullisuuden kehittämistä. Sama koskee visuaalista suunnittelua, Yläjärvi sanoo.

Jo aiemmin Yläjärvi on sanonut Hesarin haluavan jatkossakin panostaa esimerkiksi talouteen, politiikkaan, kirjallisuuteen ja pääkaupunkiseutuun sekä laajemminkin Suomeen. Nyt Hesariin perustetaan esimerkiksi Alueet-niminen ryhmä, joka pyrkii maakunnalliseen läsnäoloon erityisesti hyvän freelance-verkoston avulla. 

Aiemmin Yläjärvi on kuvaillut Helsingin Sanomien toimitusta monimutkaiseksi, koska sen rakenteet olivat pitkälti ajalta ennen digitaalista muutosta. 

Uudistusten myötä Hesarissa loppuu jako joitakin vuosia voimassa olleeseen ”uutislinjaan” ja ”syventävään linjaan”. Yksittäisiin brändinimiin, kuten HS Visioon, ei muutosneuvotteluissa otettu kantaa. 

– Visio on ollut oma tiiminsä ja on sitä edelleen. 

Suunnitelluilla toimilla lehti kykenee pysymään paremmin mukana yleisön käyttäytymisen muutoksessa. Lukijoiden siirtymä printistä digiin on ollut nopeampaa kuin Helsingin Sanomissa vielä joitain vuosia sitten ennustettiin.

– Nähdäkseni meillä on nyt paremmat mahdollisuudet tehdä nopeampaa digikehitystä. 

Helsingin Sanomissa on historiallisesti käyty varsin vähän muutosneuvotteluita ja irtisanomisuhka on luonnollisesti herättänyt huolta toimittajissa. Yläjärvi kuitenkin kiittelee neuvottelujen aikana säilynyttä työrauhaa. 

– Olen erittäin tyytyväinen, että neuvottelut sujuivat rauhallisesti. Koin, että neuvotteluissa muutosten perustelut myös ymmärrettiin.  

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast