Tilaa Uutiskirje!

Hämeen Sanomien kalastuskauppa saa luultavasti seuraajia

Ajankohtaiset

Kun palvelu on saatu pystyyn, lehtitalolla on ideoita verkkokauppatoiminnan laajentamisesta myös muille aloille.

 

Hämeen Sanomat perusti verkkoon kalastustarvikekaupan. Tämän viikon maanantaista saakka Kalastamo.com-sivustolta on voinut ostaa kootusti alan suomalaisten kauppiaiden ja valmistajien tuotteita.

Myyntijohtaja Mika Sutisen mukaan Hämeen Sanomissa on pidempään haettu uusia ideoita liiketoimintaan lehtikustantamisen rinnalle. Taustatutkimuksessa valkeni, että Hämeenlinnan markkina-alue on turhan pieni paikalliseen verkkoliiketoimintaan.

– Päädyimme siihen, että meidän pitää tehdä jotakin valtakunnallista ja mahdollisesti valtakunnan rajat ylittävää, Sutinen sanoo.

Kalastukseen vaa’an kallisti myyntijohtajan oma harrastuneisuus.

– Kun itse olen kalamies, tiesin että Suomessa on hirmuinen määrä kalastusvälinekauppiaita ja satoja pieniä valmistajia, joista tunsin melkoisen määrän, Sutinen kertoo.

 

Verkon kalastuskauppojen Jumbo ja Itäkeskus

Hämeen Sanomien bisnes on koota yhteen verkossa hajallaan toimivat valmistajat ja tuoda niille näkyvyyttä. Lehtitalo tarjoaa verkkokauppa-alustan ja maksujärjestelmän sekä ottaa provision jokaisesta sivuston kautta syntyneestä kaupasta. Kauppiaille esillä olo ei maksa mitään.

Verkossa toimii jo nyt lukuisia kalastustarvikkeita myyviä kauppoja. Sutinen kuvailee Hämeen Sanomien palvelua näiden Itäkeskukseksi, Jumboksi tai Ideaparkiksi, jonka markkinointi lankeaa lehden myyntiosastolle.

– Me olemme 134 vuotta harjoitelleet markkinointia omien kauppiasasiakkaidemme kanssa. Se on kiinnostanut Kalastamoon mukaan tulleita kauppiaita. Joukossa on paljon pieniä yrityksiä, joiden näkyvyys paranee.

Palvelun tutuksi tekemisessä hyödynnetään omia kanavia: Hämeen Sanomia, Hämeenlinnan Kaupunkiuutisia ja paikallisradio Iskelmä-Jannea. Valtakunnallisen verkkokaupan markkinoinnin pääpaino on kuitenkin muualla, esimerkiksi kalastuksen harrastelehdissä ja verkkosivuissa.

Koska Hämeen Sanomien brändillä ei ole mitään tekemistä kalastuksen kanssa, yhteistyökumppaniksi haalittiin jo varhain verkkopalvelu Kalamies.com. Kalamies.comin kanssa ristiinlinkittämällä on tarkoitus tavoittaa kohdeyleisö. Kalastamo.com asiakkuuksineen on kuitenkin Hämeen Sanomat Oy:n liiketoimintaa.

 

Verkkokauppoja tulossa lisää

Verkkokaupan menestyksessä ratkaisee kalastussesonki maaliskuusta elokuuhun, joten tammikuussa on aikaista arvioida myynnin kehitystä.

Hämeen Sanomilla on kuitenkin ideoita verkkokauppatoiminnan laajentamisesta myös muille aloille, nyt kun palvelu turkulaisen ohjelmistoyritys Sofokus Oy:n kanssa on saatu pystyyn.

– Kun me olemme luoneet verkkokauppa-alustan ja maksujärjestelmät, monistaminen on huomattavasti edullisempaa, Sutinen sanoo.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast