Tilaa Uutiskirje!

Google-suosituksista sanomalehtien uusi verkkovaltti? – ”Mielenkiintomme Facebookin algoritmiin on lopahtanut”

Silja Tenhunen näkee Googlessa sanomalehtien kannalta valtavan potentiaalin. Suositukset tarjoavat väylän uudenlaisiin kohdeyleisöihin, erityisesti nuoriin ja miehiin, joita on Tenhusen mukaan vaikea tavoittaa Facebookissa. Kuva: Johanna Erjonsalo.|
Ajankohtaiset

Julkisuudessa on kohkattu runsaasti Facebookin aikomuksista vähentää uutismedioiden näkyvyyttä palvelussaan. Menetetylle Facebook-liikenteelle näyttää kuitenkin löytyneen korvaaja toisen jättiyhtiön, Googlen, palveluista.

– Dramaattinen muutos ei ole se, että Facebookin kautta tuleva liikenne on vähentynyt, vaan se, että Google-suosittelu on lähtenyt valtavaan kasvuun, sanoo Keskisuomalainen-konserniin kuuluvan Etelä-Suomen Median sisältöjohtaja Silja Tenhunen.

Google-suositukset ovat lisänneet Etelä-Suomen Median päivä- ja kaupunkilehtien verkkoliikennettä merkittävästi kevään aikana. Esimerkiksi Helsingin Uutisten kuukausikävijämäärä kasvoi maalis–huhtikuussa peräti 113 000 lukijalla eli yli 15 prosentilla. Tenhusen mukaan se on pitkälti Google-suositusten ansiosta.

Google-suositukset tarkoittavat yhtiön Chrome-selainta käyttäville mobiilikäyttäjille automaattisesti suositeltavia artikkeleja. Aina kun käyttäjä avaa mobiililaitteellaan uuden internet-välilehden Chromessa, hänelle suositellaan ajankohtaisia juttuja. Kyse ei ole Googlen hakutuloksista, vaan suositukset perustuvat ainakin osittain käyttäjän verkkoselailuhistoriaan.

– Google ohjaa ensisijaisesti luotettaviin lähteisiin, joten median rooli korostuu, Tenhunen sanoo.

Analytiikkayhtiö Chartbeatin mukaan Googlen suositusten kautta tullut verkkoliikenne on lisääntynyt merkittävästi viime vuodesta lähtien. Kovin kasvu tulee mobiilikäytöstä. Se on erityisen hyvä asia Etelä-Suomen Median pääkaupunkiseudulla toimiville kaupunkilehdille, joiden verkkoliikenteestä jopa 50–60 prosenttia tulee mobiililaitteista.

Nyt yhtiössä yritetään Tenhusen mukaan kehittää tapoja, joilla satunnaisen suosituksen kautta lehden sivuille tulevia kävijöitä pystyttäisiin sitouttamaan brändiin aiempaa paremmin.

– Teimme toukokuussa verkkouudistuksen ja kiinnitämme nyt erityistä huomiota siihen, miten lukija pääsee uutisprosessiin mukaan kesken kaiken.

Tenhunen näkee Googlessa sanomalehtien kannalta valtavan potentiaalin. Suositukset tarjoavat väylän uudenlaisiin kohdeyleisöihin, erityisesti nuoriin ja miehiin, joita on Tenhusen mukaan vaikea tavoittaa Facebookissa.

– Meidän mielenkiintomme Facebookin algoritmiin on jossain määrin lopahtanut, hän sanoo.

”On hyvä muistaa, että syy ei ole aina algoritmeissa. Vuodet ja viikot eivät ole veljiä keskenään, ja sisältöihin tehdyt linjaratkaisutkin vaikuttavat.”

Etelä-Suomen Median lehdissä Facebook-liikenteen vähentyminen on näkynyt tämän vuoden alusta alkaen. Tenhusen mukaan FB-liikenne keskittyy nyt entistä enemmän yksittäisiin juttuihin.

– On hyvä muistaa, että syy ei ole aina algoritmeissa. Vuodet ja viikot eivät ole veljiä keskenään, ja sisältöihin tehdyt linjaratkaisutkin vaikuttavat.

Nykyään kerran viikossa printtilehtenä ilmestyvässä Kansan Uutisissa on havaittu, että Facebookin orgaaninen eli luonnollinen kattavuus on vähentynyt.

– Vaikuttaisi siltä, että viime vuoteen verrattuna yksittäisiä huippuja esiintyy harvemmin, sanoo toimitussihteeri Johan Alén.

Lehti on reagoinut tilanteeseen sähköpostiuutiskirjeellään sekä lisäämällä ja tehostamalla maksettua Facebook-markkinointia.

Ilta-Sanomien verkosta vastaava toimituspäällikkö Valtteri Varpela puolestaan sanoo Facebook-liikenteen vähentyneen jo viime syksynä, siis ennen kuin Facebook ilmoitti julkisesti vähentävänsä uutismedioiden näkyvyyttä. Ilta-Sanomat kuitenkin lähtee jo strategiassaan siitä, että se ei olisi riippuvainen muista alustoista kuin omastaan.

– Kansainvälisessä mediassa Facebookin algoritmimuutoksista kohutaan ja kohkataan enemmän kuin Suomessa. Toki sillä voi olla merkitystä pienemmille tekijöille, mutta meillä on niin vahva brändi ja etusivuliikenne, että se on liikenteellisesti hyvin pieni asia.

Toisaalta verkkoliikenteen vähenemiselle voi löytää muitakin syitä kuin Facebookin algoritmien mahdollisen muuttumisen.

– Uutisrintamalla on ylipäätään ollut hiljaista loppukeväästä, ja se on varmaan näkynyt kaikilla ihan yleisestikin.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta