Sulje

Globaalisti uniikki malli ostamiseen

mainonta

Suomen suurimmat mediatalot rakensivat mainonnan markkinapaikan, joka ”nostaa koko Suomen digitaalisen median arvoa”.

Kymmenen suomalaista mediayhtiötä perustavat yhteisen markkinapaikan digimainonnan ostamiseen tänä syksynä.

Järjestelmästä voi ostaa verkkomainonnan kampanjoita entistä automatisoidummin ilman välikäsiä.

­ – Me näemme, että kun ostaminen on helpompaa, se nostaa koko Suomen digitaalisen median arvoa, johtaja Johanna Vartiainen Alma Mediasta sanoo.

Mukana ovat Sanoma, Alma Media, Otavamedia, Aller Media, A-lehdet, MTV, KSF Media, Kaleva365, Improve Media ja Keskisuomalainen Oyj.

Suunnittelija voi käydä valitsemassa haluamistaan medioista kampanjat, koota ne yhteen suunnitelmaan ja ostaa sen.

Vartiaisen mukaan digimainonnan ostoprosessi on yhä hyvin manuaalinen: tarjoukset, saatavuuskyselyt, varaukset ja aineistot liikkuvat sähköpostein ja puheluin.

Mainosnäyttöjä on toki voinut ostaa ohjelmallisesti, jolloin mainostaja kilpailee näkyvyydestä reaaliaikaisessa huutokaupassa. Käytännössä mainostajan on ollut vaikea hallita, missä ja milloin brändi näkyy.

Uudessa markkinapaikassa myydään takuunäyttöjä: media, mainospaikka, näyttömäärä ja hinta ovat ennalta ostajan tiedossa.

– Suunnittelija voi käydä valitsemassa haluamistaan medioista tuotteet, koota ne yhteen suunnitelmaan ja ostaa sen työkalun kautta, Vartiainen sanoo.

Julkaisijayhteistyömalli on globaalisti aika uniikki. Esimerkiksi Belgiassa on vastaavantyyppinen julkaisijakollektiivi, mutta siellä on perustettu oma yritys, joka kehittää teknologiaa.

Yhteisen markkinapaikan kehittely alkoi jo vuonna 2014. Valmista teknologiaa takuunäyttöjen ostoprosessin automaatioon ei ollut, vaan julkaisijat ovat kehittäneet sitä yhdessä.

Järjestelmäntoimittajaksi valittiin digitaalisiin mainosratkaisuihin erikoistunut Adform, ja matkan varrella on konsultoitu mediatoimistoja.

Yhteisyritystä ei kuitenkaan perustettu, ja uusi kauppapaikka on integroitu kunkin mukana olevan julkaisijan järjestelmään.

– Julkaisijayhteistyömalli on globaalisti aika uniikki. Esimerkiksi Belgiassa on vastaavantyyppinen julkaisijakollektiivi, mutta siellä on perustettu oma yritys, joka kehittää teknologiaa, Vartiainen sanoo.

– Jos jokainen olisi ottanut omaa tekniikkaa käyttöön ja rakentanut oman markkinapaikan, emme olisi saaneet vastaavaa hyötyä. Myös ostajalla pitäisi olla useita järjestelmiä käytössä.

Vartiainen korostaa, ettei ostoprosessi ole vieläkään automaattinen. Automaation ansiosta virheiden mahdollisuus kuitenkin vähenee ja myyjien työaikaa säästyy muuhun. Mihin?

– Toivottavasti asioihin, jotka tuottavat lisäarvoa mainostajille, kuten kampanjan optimointiin.

Kommentit