Sanomalehdet hakevat parhaillaan uusia muotoja sisällön tarjoamiseen lukijoille sekä paperilla että digitaalisena – maksua vastaan.
Tähän saakka sanomalehtien digitaaliset palvelut on tuotettu pitkälti paperilehden tuloilla. Nyt ajattelutapa on muuttumassa. Sisällön ja palvelun antaminen kaikille kokonaan ilmaiseksi ei ole kannattavaa, kun lukeminen verkossa ja mobiileissa laitteissa lisääntyy.
Digitaalisten sisältötulojen hankkimiseen on useita malleja.
Yksittäisistä jutuista maksaminen sopii satunnaiseksi keinoksi, mutta vakain ja helpoin on tilausmaksu. Erillinen tai paperilehden tilaukseen liitetty maksu antaa oikeuden valittuihin sisältöpalveluihin kaikissa kanavissa. Tableteissa maksutavat tilauksille ja irtonumeroille ovat jo valmiina.
Verkossa suositaan nyt tiukkojen maksumuurien sijaan porrastettuja malleja: peruspalvelu ilmaiseksi, erityispalvelut maksamalla. Periaate on, että maksava asiakas saa aina enemmän tai parempaa kuin satunnainen vieras, joka hänkin on toki erittäin tervetullut.
Paperilehden koosta ja sisällöstä puhutaan seuraavan vuoden aikana Suomessa poikkeuksellisen paljon, kun tabloidiksi muuttuminen on yltymässä buumiksi meilläkin.
Viimeistään Helsingin Sanomien tabloidi-ilmoituksen jälkeen kaikki broadsheet-lehdet vähintäänkin harkitsevat uutta sivukokoa. Osa muuttaa muotoaan ensi vuoden alussa, osa tekee muutoksen vuonna 2014 ja osa miettinee ratkaisuaan pidempään.
Tabloidi on makuasia, josta sopii hyvin kiistellä. Yleisesti sitä pidetään lukijalle kätevämpänä ja helpommin mukaan otettavana tuotteena. Se on myös kooltaan lähempänä sähköisiä lukulaitteita.
Tabloidit liitetään vielä joskus vanhakantaisesti sisällön keventymiseen. Sivun koko ei kuitenkaan määritä, mitä sanoja ja kuvia sille painetaan. Esimerkit Suomesta ja maailmalta osoittavat, että sanomalehti voi säilyttää vahvan luonteensa ja parhaat piirteensä myös tabloidikoossa.
Tabloidiksi muuttuminen on lehdille oiva mahdollisuus tehdä uudistus, joka varmasti huomataan. Kompaktimpi muoto voi ohjata sanomalehden tarjontaa iskevämmäksi ja kiinnostavammaksi. Eiköhän suomalainen sanomalehdistö senkin muutoksen kestä.