Tilaa Uutiskirje!

Digitaalinen mediamyynti kasvussa

Sanomalehdistö piti kiinni mediamainonnan kärkipaikastaan.

Ajankohtaiset

Mediamainonnan määrä kasvoi viime vuonna 2,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Mainontaan käytettiin vuonna 2018 yhteensä noin 1,246 miljardia euroa. Summasta noin kolmannes ohjautui sanomalehdistölle.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n ja media-alan liittojen kokoamaan Mediamainonnan määrä 2018 -tilastoon.

Sanoma- ja kaupunkilehdissä julkaistuihin mainoksiin sijoitettiin viime vuonna yhteensä 409,4 miljoonaa euroa. Määrä on 6,8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2017.

Mediamyynnin arvoa veti alas mainonta printtilehdissä. Painetuissa sanomalehdissä mediamyynnin arvo laski edelliseen vuoteen verrattuna 11,1 prosenttia. Painetuissa kaupunkilehdissä pudotus oli hieman pienempi: 7,3 prosenttia.

Sanomalehtien ja kaupunkilehtien digitaalinen mediamyynti kulki toiseen suuntaan ja kasvoi viime vuonna 10,5 prosenttia.

Digitaaliseen mediamyyntiin kanavoitui viime vuonna 21 prosenttia (83 milj. €) sanoma- ja kaupunkilehtien mediamainonnasta. Painetun mainonnan osuus oli 79 prosenttia (324 milj. €).

Mainostaminen sosiaalisessa mediassa sekä hakusanamainonta kasvoivat viime vuonna eniten edellisvuoteen verrattuna. Mediamainonta sosiaalisessa mediassa eneni 31,3 prosenttia ollen arvoltaan 89,7 miljoonaa euroa. Hakusanamainonta lisääntyi 20,7 prosenttia ollen arvoltaan 136,7 miljoonaa euroa. Myös ulkomainonta kasvoi runsaasti: 15 prosenttia (arvo 66,3 milj. €).

Sanomalehdistö piti pintansa mediamainonnan kärjessä. Sanoma- ja kaupunkilehtien osuus koko mediamainonnasta oli viime vuonna 33 prosenttia, television 21 prosenttia, hakumainonnan 11 prosenttia, sosiaalisen median 7 prosenttia ja aikakauslehtien 7 prosenttia.

Radion osuus koko mediamainonnasta oli 5 prosenttia, luokiteltujen verkkomedioiden 5 prosenttia, ulkomainonnan 5 prosenttia, messujen 4 prosenttia, elokuvan 1 prosentti ja muiden verkkomedioiden osuus 1 prosentti. Mediaryhmien osuudet sisältävät verkkomainonnan.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast