Tilaa Uutiskirje!

Digimenestys vaatii paljon – alalla edessä ostoja ja lehtien lakkauttamisia

Näkökulmat

Kirjoittaja on Suomen Lehdistön vs. päätoimittaja.

Vain joka kolmas sanomalehtiyritys on valmistautunut digiaikaan hyvin. Tätä mieltä ovat Sanomalehtien Liiton jäsenyritysten edustajat, jotka vastasivat alan tulevaisuudennäkymiä kartoittaneeseen kyselyyn. Näkemyksensä antoi 256 henkilöä.

Lähes joka viides vastaaja (18 %) uskoo digitulojen osuuden olevan viiden vuoden kuluttua yli 40 prosenttia edustamansa yrityksen tuloista. Miltei yhtä moni (17 %) arvioi osuuden jäävän enintään 10 prosenttiin.

Vuonna 2017 suomalaisten sanomalehtien mainos- ja tilaustuloista yhteensä 13 prosenttia tuli digitaalisista kanavista. Uudempia lukuja on luvassa kesäkuun alussa ilmestyvässä erikoisnumerossamme.

Digitulojen osuus on lisääntynyt pikkuhiljaa vuodesta toiseen, merkittävänä ajurinaan iltapäivälehtien verkon mainostulot. Neljä lehteä, Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat, Iltalehti ja Kauppalehti, tuottavat lähes kolme neljäsosaa kaikista sanomalehtien digieuroista.

Digitulojen kasvu on yritysten menestykselle oleellista printin tulojen laskiessa. Tämän vuoksi toivoisi, että useammassakin lehdessä koettaisiin, että digistä on pian saatavissa merkittäviä tuloja.

”On todennäköistä, että lehtikaupat ja mediakentän keskittyminen saavat jatkoa lähivuosina.”

Pärjääminen muuttuneessa mediamaailmassa vaatii usein isoja ratkaisuja. Konserneista Keskisuomalainen ja Kaleva ovat ottaneet strategiakseen laajentua lehtikentällä, Sanoma ja Alma Media taas ovat kutistaneet sanomalehtimääriään ja hakevat kasvua muilta liiketoiminta-alueilta. Viimeksi Keskisuomalainen osti Länsi-Savo-konsernilta Kaakon Viestinnän ja ESV-Paikallismediat.

Länsi-Savon hallituksen puheenjohtaja Jukka Tikka totesi Ylelle, että hänen mielestään alalla pärjätäkseen toimintaa täytyy jatkuvasti kehittää ja siihen tarvitaan resursseja. Länsi-Savo oli yrittänyt menestyä kilpailussa ostamalla muita lehtiä, mutta kasvu pysähtyi. Alan vaikeudet olivat suuremmat kuin mihin oli varauduttu.

On todennäköistä, että lehtikaupat ja mediakentän keskittyminen saavat jatkoa lähivuosina. Tämä voi olla monelle lehdelle pelastus, sillä isoissa taloissa digikehitykseen on enemmän mahdollisuuksia ja varoja.

Toisaalta alan muutokset johtavat luultavasti myös lehtinimikkeiden vähenemiseen. Sanomalehtien Liiton kyselyyn vastanneista 59 prosenttia uumoilee ainakin 30 sanomalehtinimikkeen poistumista viiden vuoden sisällä.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast